זה לא היה המשחק הכי גדול בתולדות הכדורסל באולימפיאדות, זה אפילו לא נגמר בהפסד הראשון אי פעם של שחקנים אמריקנים מקצוענים. הלוח הצביע בסוף המשחק בין ארצות הברית לליטא על ניצחון לחבורת כוכבי האן-בי-אי. אבל חצי גמר הטורניר האולימפי בכדורסל בסידני 2000 נצרב בתודעה העולמית כאחד מאותם רגעים שבהם התברר שאפילו האימפריה האמריקנית פגיעה, ולא רק בכדורסל.

 

ומי שחשף בפני העולם כולו לאיזה סיוט יכול להפוך המסע של נבחרת החלום האמריקני (וזו בדיוק הייתה אז המטאפורה של העיתונות האמריקנית), הוא שחקן כדורסל מליטא בשם שרונאס יסקביצ'יוס – הוא קלע שלשה מדהימה והשווה את תוצאת המשחק באמצע המחצית השניה – מצב שנחשב עד אז לבלתי אפשרי: האמריקנים לא מנצחים.

 

 האדמה רעדה, וגם הרגליים של שחקני ארצות הברית. הם, שמשחקים ב- ,NBA ליגה שסדרת הגמר שלה מוגדרת על ידי האמריקנים עצמם כאליפות העולם, מושפלים על ידי שחקנים מליטא. הם שמייצגים 300 מיליון אמריקנים יהירים ושאננים וגם די בורים, מובכים על ידי נציגי עם קטן ומשונה ממזרח אירופה. שהרי מי בארצות הברית בכלל ידע אז איפה זה ליטא. הרי מי האמין שהפרובינציה יכולה למרוד באימפריה, ועוד בהצלחה כל כך מרובה. 4 שנים אחר כך, באתונה, שאראס וחבורתו כבר ניצחו את האמריקנים  ואפילו די בקלות.

 

אבל ב-2000 הייתה זו הפעם הראשונה שבה אנשים עם שמות משונים כמו יסקביצ'יוס ושטומברגאס לא חששו להכות בארצות הברית במקום שבו הכי כואב לה: בהגנה. זו הייתה הפעם הראשונה שבה מישהו העלה על דעתו שארצות הברית יכולה להפסיד. מהר מאוד התברר שהאמירה הזאת תקפה לא רק לכדורסל. שנה אחרי ההשפלה באולימפיאדה, בספטמבר 2001, האמריקנים גילו שוב, בדרך מכאיבה הרבה יותר, עד כמה העורף שלהם פגיע. שוב זרים, שוב עם שמות משונים, הפעם מאפגניסטן וממצרים. ושוב, ההגנה האמריקנית נפרצה וקרסה ונחשפה במלוא חולשתה.

 

 מאז קריסת מגדלי התאומים, הענקים של נבחרת ארצות הברית ספגו עוד כמה תבוסות משפילות, והצבא האדיר האמריקני הובך בעיראק והסתבך באפגניסטן. האמריקנים יודעים היום שאין תעודות ביטוח, ושהם לא לבד בעולם. ברק אובמה, אולי הנשיא הבא של ארצות הברית, קורא את ספרו החדש של פאריד זכריה על העולם הפוסט אמריקני, שבו מתואר בפרוטרוט סדר עולמי חדש, כלכלי, צבאי, תרבותי, שבו הבלעדיות האמריקנית תהפוך לזיכרון עמום, לא יותר.

 

 והאולימפיאדה? מצד אחד, גם הפעם היא תשמש משל מצוין על הדרך שבה העולם הזה מתנהל, עולם שבו השאנן והחזק לא רק יכול לטעות, אלא אפילו להפסיד. בגלל זה, ואולי רק בגלל זה, כל כך מעניין לצפות בה. משום שספורט יכול להיות משל, והמציאות כולה הנמשל. 

 

מצד שני, במשחק האימון האחרון של נבחרת ארצות הברית בכדורסל היא פגשה את ליטא. המשחק נגמר בקריעה, בהפרש של 36 נקודות. לטובת האמריקנים.