כבר לא סוס שחור

זיכרון ילדות משונה שנצרב בגיל עשר: שער המגזין "טיים". על העמוד הראשון של גיליון 12 במרס 1984 הופיע איור של מרוץ כרכרות בסגנון רומאי. זו הייתה מטאפורה למצב המועמדים הדמוקרטים לנשיאות. בקריקטורה ההיא, הסוס החום משך את הכרכרה של המועמד הוותיק והמכובד וולטר מונדייל.  הסוס השחור נשא בעול הגרירה של גארי הארט הפרוע והצעיר, שחיבתו היתרה לחשפניות גרמה בהמשך לפרישה מבישה אך צבעונית.

 

הסוס מונדייל נגד הסייח הארט. שער "טיים", מארס 1984

בחירות 1984 היו אמורות לספק שיעור מצוין ומכאיב עבור הדמוקרטים במה לא עושים. המועמדים התישו אחד את השני, בזבזו משאבים יקרים ועייפו את הפעילים בריצה מדלת לדלת בפריימריז. בסוף, בנובמבר, הקאובוי הרפובליקני רונלד רייגן גירש את כל החבורה הדמוקרטית מהעיירה, וזכה בנשיאות.

 

ב-2008 הסוסים הדמוקרטים שוב ראש בראש, שוב צמודים, שוב מתישים אחד את השני ואת המנגנון המפלגתי, שוב על השער של טיים. בזמן שהילרי קלינטון מחליפה מנהלת קמפיין באמצע המירוץ, ברק אובמה דוהר. הוא כבר מזמן לא סייח שחור. גם לא סוס שחור. (ואין שום קשר לצבע עורו, שממילא לא ממש כהה, משום שאביו היה אפריקני מקניה ואמו לבנה מקנזס). סוס שחור קוראים למועמד משני, שכל הישג שלו מפתיע. זה לא המצב של אובמה. להיפך.

 

אובמה נגד קלינטון. שער "טיים", פברואר 2008

הוא פתח פער קטן אבל משמעותי במספר הצירים לועידת המפלגה, ופער משמעותי יותר במומנטום, במצב הרוח. והילרי? היא אוכלת אבק שהוא משאיר מאחוריו. כעת הכל עניין של אורך נשימה – האם הספרינט שלו עכשיו יחסל את הריצה שלה בהמשך. האם אפשר לשים הימור בטוח על זהות הסוס שיופיע במרס 2008 על שער הטיים? לא. מוקדם מדי לצעוק YES HE CAN.

 

בינתיים לפחות בדבר אחד אובמה מנצח את כולם – הוא חתום על המילה האחת ששולטת בשיח של הקמפיין כולו. CHANGE. כלומר "שינוי". הסוקרים וכותבי הנאומים שלו זיהו את הצורך, ונתנו לו מענה. CHANGE CHANGE CHANGE אובמה קורא בקול גדול. CHANGE CHANGE CHANGE רוטנים אחריו כל יתר המועמדים. והיכן שמתרחשת פארסה, יש מקום גם לסאטירה. הנה, מה ששלחה לי נטע דרור: חיבור מופרע ומצוין בין "CHANGES" של דייויד בואי ל-CHANGE של חבורת המועמדים:

 

 

 ובזמן שאובמה & CO חוגגים במפלגה הדמוקרטית, שוב יש רפובליקני קשוח שמחכה לרגע בו יידרש לקלקל להם את המסיבה. קוראים לו ג'ון מק'קיין. AND HE CAN. הוא בהחלט יכול לגרש אותם לכל הרוחות. כמו אז, ב-1984.

 

 

 


3 שאלות

להילרי קלינטון נשבר. מההמתקפות האכזריות. מהשמחה לאיד. מאווירת העליהום. מהיחס התקשורתי המפנק למתחרים שלה (איך אומרים אתרוג באמריקנית? אולי אובמה). היא בכתה. מול הכתבים. מול האומה כולה. בשידור חי. כלומר היא לא בכתה, כלומר זה ממש לא היה בכי תמרורים, אבל בעיניה עלו דמעות. וזה מספיק כדי שכולם יתמקדו בשעות האחרונות של הקמפיין בניו המפשייר בעיקר בלחלוחית שבעיניה. עוד רגע דרמטי במסע בחירות חסר תקדים שבו אישה לבנה וגבר שחור מתמודדים על הזכות להנהיג את ארצות הברית.

 

בסקר לא מייצג ולא אקראי עלתה השאלה האם זה יזיק או יועיל. רוב המשיבים, וגם המשיבות, אומרים "יזיק, ובגדול". בעלה, אחד ביל קלינטון, נקרא ב-1992 "קאם בק קיד", אחרי שחזר מהפסדים באיווה וניו המפשייר. אבל רבים מתחילים להרגיש שהילרי הגיעה לנקודת האל חזור.

 

האם מדובר בקריסת הקלינטוניזם?

 

***

 

עם כל הכבוד להילרי, ייתכן שאובמה גירל היא האישה הכי רגשנית בפוליטיקה האמריקנית. או לפחות הכי מרגשת. ובוודאי שהיא יצרנית בלתי נלאית של קליפים. עכשיו יש לה מה לומר על ג'ורג' בוש, עדיין הנשיא המכהן.

 

אם בוש הוא ברווז צולע, אז מה הילרי?

 

***

בכל פעם אני מתפלא מחדש לנוכח יכולת ההמצאה של האמריקנים. לחם ושעשועים, זו יצירה רומאית, אבל שימו לב לגרסת רשת CNN. כך ייעשה לגלדיאטורים המודרנים, כלומר המועמדים לנשיאות.  נותנים להם לשחק טניס ממוחשב אחד נגד השני. הסנטור ג'ון מק'קיין, גיבור מלחמת ויאטנם, הולבש כמו רמבו. וזה קורה, אומר שוב, בקולוסיאום של CNN, לא באיזה חור וירטואלי נידח.

 

כמה עוד ירחיקו האמריקנים במאמצים לעניין את עצמם במירוץ שיקבע את גורלם בשנים הקרובות?


בחירות בקצב הפייסבוק

טירוף המערכות הטכנולוגי שתקף את הפוליטיקה האמריקנית נטחן עד דק בחודשים האחרונים.

זה,  נכתב, גם כאן, בטור הראשון שלי (מילה קצת ארכאית, "טור", אבל עדיין יבשושיותה העברית עדיפה בעיני על "פוסט" האמריקנית, ויסלחו לי אנשי עמותת ישראבלוג, ישראבלוג וכל הבלוגרים באשר הם).

 

עד עכשיו, הדוגמה מספר אחת של היסטריית האון-ליין במירוץ לנשיאות היא "אובמה גירל". אתרים פוליטיים הפכו למיוזעים הרבה יותר מאז פרוץ סדרת הקליפים שלה. הנה אחד חדש ומצוין ומביך (הבחירה שלכם), ברוח "רוקי".

 

אבל בשבת, קצת לפני עימות מכריע בין המועמדים לנשיאות בשתי המפלגות בניו המפשייר, נתקלתי בשיא חדש של ג'ננה מקוונת. כעת חטיבת החדשות של רשת טלוויזיה אמריקנית מכובדת ורצינית רוקדת יד ביד עם שטן האינטרנט. כעת איי.בי.סי ניוז מתזזת לקצב הפייסבוק: מדובר בערוץ חדשות פוליטיות משותף 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

האתר מספק גולשים צעירים, מתעניינים ובעלי סבלנות מוגבלת, בהמוניהם. לפייסבוק יש כמעט 19 מיליון משתמשים בוגרים בארצות הברית (זה עדיין פחות מכל צופי מהדורות החדשות המרכזיות גם יחד. זה עוד ישתנה). רבים מהם בני 18 עד 35, רובם ליברלים ומשכילים ונוטים להצביע למפלגה הדמוקרטית.

 

התחנה, מצידה, מספקת ניסיון, סמכותיות, שיקול דעת. אלא שהשאלה הגדולה היא אם זה בכלל אפשרי בהתחשב בקצב שמכתיב האתר - קצב מטורף. לא היה כמוהו אף פעם בפוליטיקה ובתקשורת. אף פעם.

 

מהדורת איי.בי.סי מוגשת בכל ערב על ידי עיתונאי מאפיר שיער ורב זכויות בשם צ'רלס גיבסון. הדגש הוא על כל ערב. בערוץ הפוליטי של פייסבוק מבזקים עולים כל כמה דקות, סקרים מתעדכנים בכל פעם שנער בניו המפשייר מקליק "בעד" או "נגד". על כן הבחירה האמיתית במירוץ 2008 - שפן מקוון או צב שמתעדכן אחת ליממה.

 

אבל רגע. שנייה אחת. תנו לצבים לנשום. אם אמא שלי, שחלפה בהצלחה את גיל 60, ברוך השם, יודעת להוריד סרטים מהרשת (הכל חוקי, נו), אז הנה, כבר יש נציג מהמשפחה שממלא את מכסת העדכון הטכנולוגי. אני ממשיך, ברשותכם, לחשוב על טורים ולא על פוסטים. אני מבקש לבדוק מה קורה במודעות ולא רק בפופ אפס. פופ אפס, נו, זה הדברים האלה שקופצים באתרי אינטרנט.


בחירות 2.0

272 מילים, עשרה משפטים, שתי דקות של רטוריקה מזהירה. אלה הנתונים הסטטיסטיים היבשים של אחד הנאומים החשובים בהיסטוריה של ארצות הברית – "נאום גטיסבורג" של אברהם לינקולן, נשיא, מנהיג ומרטיר. הוא שוגר אל חלל האוויר מעל קבריהם הטריים של אלפי חללי מלחמת האזרחים, מול קהל של עשרות מאזינים, חמורי סבר ושבעי קרבות. כה אמר ב-1863 הנשיא שהנהיג את ארצות הברית לשחרור מהעבדות -  הממשל יהיה "של האנשים, על ידי האנשים, ולמען האנשים", הכריז  - ונכנס לנצח.

 

265 מילים, 44 שורות, שלוש דקות ושמונה עשרה שניות של שירה. זהו פילוח הנתונים של אחד מקטעי הוידיאו הנצפים ביותר בהיסטוריה העולמית  - I GOT A CRUSH ON OBAMA – בביצועה של אמבר לי אטינגר, דוגמנית, רקדנית ויוצרת. הקליפ שוגר אל רשת האינטרנט באתר שיתוף הקבציםYOU TUBE , ונחשף לקהל של ארבעה מיליון גולשים, צעירים ורעבים לסקס. וכך שוררה ב-2007 האישה שהפכה את המועמד הדמוקרטי האפרו אמריקני לסייח השחור:

 

 

Baby you’re the best candidate I like it when you get hard On Hillary in debate…

Of the new oval office You’ll get your head of state

 

ברק אובמה – אדם צנוע - אוהב לינוק השראה מאבות האומה, למשל אייברהם לינקולן. "אני ניצב על כתפי ענקים", הודיע ביהירות מסוימת כשהכריז על מועמדותו לנשיאות ארצות הברית בספרינגפילד, אילינוי – העיר בה לינקולן חי ופעל טרום נשיאותו.  אלא שלאובמה אין זמן כפי שהיה ללינקולן, לשקול כל מילה, לחשב כל פראזה. אובמה צריך לרוץ מהר. לא בין ערים ומחוזות, בין אתרי אינטרנט ופורומים ווידאו צ'טים.

 

אובמה הוא מועמד הדור הבא, מועמד של ווב 2.0 – כזה שלא מסתפק בחשיבה בסאונד בייטס – אובמה פועל במגה בייטס. את הקליפ זוקף הגבות ושאר איברים לא ביקש לעצמו. יועציו בוודאי מתלבטים איך ואם בכלל להגיב לנוכח אימפריית החושים שהקימה אמבר ההיספנית. אותו דבר נכון לגבי יועציה של הילרי. זו מוצאת עצמה מתמודדת עם שיר אהבה לסבי שמכה גלים בשלוליות מקוונות מניו יורק ועד סן פרנסיסקו. I know you're not gay but I'm hoping for by, זועקת אל הילרי וואספית כחולת עיניים בקליפ המכונה HOT FOR HILL. מיליון צופים ביו טיוב כנראה לא יכולים לטעות. או שכן.

 

רודי ג'וליאני כבר נחשק על ידי אפרו-אמריקנית – גם הוא מחולל אורגזמות מזויפות על מסכים בכל העולם בקליפ של GIULIANI GIRL – דוגמנית בעבר ומעצבת מציאות פוליטית בהווה. מיליון וחצי גולשים לא יכולים להוריד את העיניים.

 

 

בארצות הברית קוראים לזה "בחירות יו-טיוב". מערכת בחירות שבה המועמדים מופיעים בMY SPACE  יותר מאשר במרחב הציבורי של הרחוב, או בימת הנואמים, או אפילו הטלוויזיה. הילרי קלינטון, רודי ג'וליאני, אובמה – כולם הכריזו על מועמדותם הראשונית באתרי אינטרנט. רשת סי אן אן – זו שהמציאה מחדש בראשית שנות השמונים את הטלוויזיה – מבינה לאן נושבת הרוח וערכה עימות בין המועמדים ביו טיוב.  ברק אובמה נדרש להסביר מה בדיוק הוא יסביר לילדות שלו על חינוך מיני. הילרי קלינטון ענתה בתשובה לשאלה על השלטון האינסופי של שושלות קלינטון ובוש שיש לה בעיה, כמה מפתיע, רק עם משפחת בוש.

השבוע נוחת עוד מבול אלקטרוני בצורת עימות של סי.אן.אן ויו-טיוב, הפעם בהשתתפות המועמדים הרפובליקנים הנבוכים. צעיר מגטו מקופח ירצה לדעת למה מסלקים את סניפי הבנק לטובת כספומטים מנוכרים, אחות של חייל שחזר שרוט מויאטנם רוצה לדעת אם בוגרי עיראק הפגועים בנפשם זוכים ליחס הולם יותר, ופרחה עצבנית תובעת שמישהו יסביר מדוע ל-40 מיליון אמריקנים אין ביטוח בריאות ואיך נפטרים מהרעה החולה הזאת. 

למועמדים עצמם כמובן אין ברירה – הם מנסים להטמיע את כללי המשחק החדשים - להיראות חדשנים, עדכניים, עכשוויים, צעירים, מקוונים ומכווננים. באינטרנט אפשר לגייס המון כסף, מיליוני דולרים במקרה של אובמה. אפשר לשלוח הודעות למיליונים של תומכים ומעריצים. ואפשר גם ליפול. בגדול. וכן, גם התקשורת המיושנת יותר, זו שמשודרת בכבלים ובלוויין (ומנסה למצוא את מקומה ברשת), זו שנקראת "חדשות בטלוויזיה",  נסחפת. כלומר גם אני במערבולת.

 

כתב חדשות חוץ שמתעניין בפוליטיקה אמריקנית חייב להציץ ב-YOU-TUBE לא פחות מלהביט בחדשות איי-בי-סי. כתב חדשות חוץ חייב לדעת איזה רינגטון אפשר להוריד מהאתר של אובמה. תשובה: " O-Bama Oh Oh Oh ") ואיזה סצינה בדיוק שיחזרו הילרי וביל מפרק הסיום של הסופרנוס? תשובה: הסצינה האחרונה בסדרה. כן, את כל זה אני חייב להכיר כעת. עד לרמת לחן ומילים. השיא עד כה – או השפל – הגיע כאשר נרמז לי בעדינות על ידי החברים מדסק החוץ של חדשות 10 ש"קצת מביך שאתה יודע בעל פה את כל המילים של HOT 4 HILL". ואני שואל –  לא פחות משונה שאני יודע מלכתחילה מה זה בכלל Hot 4 Hill?

 

התשובה היא לא. אין ברירה אלא לנסות לפענח את הסיבה לאורגיה און ליין. הנה המשוואה: מצביעים חדשים הם צעירים. למצביעים חדשים אין רקורד של הצבעות רצופות, מקובעות, לאותה מפלגה. מצביעים חדשים צורכים מידע וחדשות מהאינטרנט, יותר מאשר מעיתונים ואפילו מאשר חדשות בטלוויזיה.

 

שורה תחתונה: מדובר ברגע מכריע בתולדות הפוליטיקה האמריקנית. הרגע שבו היורשים של אייב לינקולן – הנשיא הנואם מעל קופסת עץ – ופרנקלין די רוזוולט – הנשיא המדבר ברדיו - ורונלד רייגן – הנשיא המחייך בטלוויזיה - יצטרכו לשקול לא רק "איך זה ייראה", אלא איך "ישקיפו עליהם". מיליוני נערים מחוצ'קנים ונערות עם תסביכים מחליפים את הד' של הדיון הפוליטי בז' מפוקסל. בקרקס שהצעירים מכינים לקראת בחירות 2008 הפוליטיקאים הופכים ממנהלי הזירה לנערות גומי. בהצלחה. 


לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים