HAPPY NEW YEAR KENYA

 

 

התמונות מחרידות, איומות. אלימות נקייה וטהורה.

 

את זה אף אחד לא ניבא לקראת 2008. אף אחד. גם לא כותבי התסריטים הבדיוניים, בהם גם אני. קניה מאבדת עצמה לדעת, בני שבטים שונים טובחים זה בזה. בקלילות, כבדרך אגב. רוצחים. שוחטים.  לינץ' באמצע הרחוב? אין בעיה. כנסיות בוערות על יושביהן? בהחלט כן. 

 

מדברים על רצח עם. מספרים על שבט קיקויו נגד שאר העולם. מי מחוץ לאפריקה שמע על בני הקיקויו עד השבוע? לא הרבה אנשים. אולי יוצרי סרטים, אנתרופולוגים, חוקרים ותיירים.

 

אז בבקשה, שננו את השם: קיקויו (KIKUYO). הם בני האליטה השלטת, תומכיו של הנשיא הנבחר מאווי קיבקי. אלא שהנשיא הנבחר גנב את הבחירות. כך אומרים מתנגדיו, אנשי האופוזיציה של ריילה אודינגה, בני שבט הלואו (LUO ).  כך משוכנעים באיחוד האירופי ובארצות הברית.

 

אל תזלזלו. סכסוך בין קבוצות אתניות ושבטים היה הטריגר של הקטסטרופה ברואנדה – במהלכה נהרגו ב-1994 כמעט מיליון בני אדם ב-100 יום. אומר שוב: מיליון הרוגים ב-100 יום. כך הידרדרה  קונגו למלחמה שבה נהרגו 4 מיליון בני אדם תוך כמה שנים, מלחמה שבה השתתפו שמונה מדינות. 4 מיליון הרוגים! הכל באמצעות רובים ומעשי אונס המוניים. ואפילו מצ'טות.

(צילום: רויטרס) 

עכשיו רצים ברחובות הסלאמס של ניירובי אנשים עם מצ'טות. הם מניפים ומורידים אותן על הגפיים והצוואר של יריביהם. הם לא מוותרים. לא נרתעים. השבטים היריבים יילחמו עד מוות, עד הסוף. תיירים ודיפלומטים נסים מקניה. פחד מוות. לא ביטוי.

 

לאן נעלמו הספארי, החופים עם הדקלים? איפה היציבות הפוליטית היחסית של הדמוקרטיה ממזרח אפריקה, ואיפה התוכנית האמריקנית להקים שם את פיקוד אפריקה החדש של צבא ארצות הברית? הכל נעלם כרגע, בעיקר בגלל חוסר היכולת או חוסר הרצון של הנשיא קיבקי לאחד איכשהו עשרות קבוצות אתניות. וגם בגלל השחיתות, והעוני, והשנאה האתנית. כך מסבירים המומחים.

 

ואני? יושב מול התמונות ומשפשף את העיניים. "זה יכול להיות הרבה יותר גרוע", אומר לי עיתונאי שהיה שם, פעם, סתם כדי ליהנות. מה יש לומר: זה באמת יכול להיות עוד הרבה יותר גרוע.

 

 


סוף טוב?

"זהו, יש!" כמעט אפשר היה לשמוע דרך הבעת הפנים המשוחררת לפתע את זעקת הניצחון הפנימית של  כתבת הבי בי סי, המותשת מרוב דיונים ודיווחים וויכוחים. "הם חתמו", היא אומרת ונעמדת לרגע בצל. לנשום. עדיין לא לנשום לרווחה. אבל לקחת נשימה ארוכה, זה כבר מותר לה.

 

זה קרה. בסוף האירופאים ירדו מהפסגות אליהן שאפו להגיע והאמריקנים קצת עיקמו את הפנים וקצת זקפו את הראש  מעל האינטרס הלאומי הצר מאד – רק קצת. העולם – כלומר העשירים והחזקים – הסכים להסכים. על מה? על כך שועידת באלי תייצר מפת דרכים להסכם תוך שנתיים, הסכם שיחליף את אמנת קיוטו ב-2012 ויפחית באופן דרמטי את פליטת גזי החממה בכל העולם.

 

 

בתמונה: נציגי המדינות השבוע בבאלי (רויטרס)

 

נשמע מסורבל? נכון. זה מסורבל. וזה לא כל מה שכמעט כל העולם ביקש. וזה לא לגמרי מספק את הסינים ואת ההודים ואת ברזיל ואת רוסיה ואת יפן ואת קנדה. גם לא את סעודיה. ואף אחד לא ממש שאל את איי דרום האוקיינוס השקט או את מדינות דרום אמריקה החלשות יותר או את מדינות מזרח אסיה העניות יותר. ועדיין ברקע אני שומע מחיאות כפיים והתרגשות אמיתית. אפילו הנציגה האמריקנית - השנואה על הירוקים - מקבלת מחיאות כפיים. הן מעט חלשות, אבל הן בכל זאת מחיאות ותשואות וקריאות שמחה אמיתיות. בצדק.

 

למה? כי העולם החליט להחליט. העולם הסכים להסכים. סוף סוף. זה לא קורה הרבה. בעצם זה כמעט לא קורה בכלל. עכשיו השאיפה להציל את הכדור הזה מקטסטרופה כתובה על מסמך רשמי כלל עולמי. של כו-לם. על החתום 190 מדינות. גם אנחנו, בישראל. גם איראן. גם ארצות הברית, גם האיחוד האירופי, גם סין.

הן מסכימות לשלם למדינות העניות והמיוערות כדי שיפסיקו לאבד את עצמן לדעת ולגרור את כולן לבור עשן ומפויח יחד איתן. הן מסכימות לסייע זו לזו באמצעות טכנולוגיות מתקדמות ירוקות כדי לעזור למאות מיליונים מאפריקה המשוונית הגוועת בצמא, ולעשרות מיליונים שאיבדו את ביתם בבנגלדש המוצפת כל הזמן.

 

בתמונה: השר הבריטי להגנת הסביבה נפגש עם פעילים ירוקים בבאלי (רויטרס)

 

עד 2009 תצטרך חבורת הפוליטיקאים והבירוקרטים לעשות עוד צעד ענק לאנושות. הרבה יותר גדול מזה שהושג בבאלי. עד אז, הם יצטרכו להחליט איך וכמה ומי בדיוק יצטרך להשקיע כדי להיפטר מהפחמן הדו חמצני ולהפסיק את התבערה הגדולה ביערות העד. לפרוט את ההצהרות למעשים. אם יצליחו - באלי תיזכר כשלב הראשון, כרגע בו תושבי הכדור החליטו שהם רוצים להישאר כאן עוד קצת, לא להיעלם תוך כמה מאות, אפילו עשרות שנים. כישלון בסיבוב הבא פירושו שבאלי תיזכר לדיראון עולם כמקום שבו דיברו, ואחר כך כתבו, ובסוף לא עשו.

 

והנה הלקח האמיתי מהסיפור כולו: רק פחד וחרדה אמיתיים יכולים להזיז מדינות. רק לחץ ציבורי אמיתי יכול לשכנע מנהיגים, חלקם לא נבחרים ולא ממש אכפתיים לגבי צרכי העם שלהם. כתבת הבי בי סי יכולה לשחרר חיוך. קטן אמנם, אבל אמיתי. גם אני.  גם אתם.


לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים