סרטו החדש של מייקל מאן בו מככב טום קרוז בתפקיד הרע, הלא כל כך אופייני לו. שמעתי עליו כל כך הרבה דברים טובים שחיכיתי מאוד לראותו.
להלן המלצתי
שם הסרט: הנוסע Collateral
במאי: מייקל מאן
שחקנים: טום קרוז, ג'יימי פוקס, ג'דה פינקט סמית', מארק רופאלו, פיטר ברג, חוויאר ברדם, דבי מזאר, ג'ייסון סתאת'ם
שנת הפקה: 2004
תקציר הסרט:
מקס (ג'יימי פוקס) הוא נהג מונית. למקס יש חלומות גדולים לפתוח חברת לימוזינות משלו והוא מספר לעצמו ולסובבים אותו שהוא עובד בתור נהג מונית כעבודה זמנית, אך הוא כבר נוהג במונית במשך שתים עשרה שנה. אנשים רבים נכנסים למונית שלו בכל יום והוא מנהל איתם לעיתים שיחות חולין מנומסות, אך הוא אינו זוכר אותם מהרגע שהם יוצאים מהמונית. את הלילה שבו וינסנט (טום קרוז) נכנס למונית שלו הוא לעולם לא יישכח. וינסנט נכנס למונית של מקס ומציע לו להיות הנהג שלו לכל הלילה, תמורת סכום כסף גדול ומקס עושה את הטעות של חייו כשהוא מתפתה ומסכים. בהדרגה הוא מגלה כי וינסנט הוא רוצח שכיר, שאמור לעשות מספר חיסולים בלילה אחד ושהוא ייאלץ להסיע אותו ממשימה למשימה. כיצד יתמודד מקס עם העובדה שנכפה עליו לשתף פעולה עם שרשרת רציחות? האם המשימה תושלם מבלי שהמשטרה תעלה על עקבותיהם ?
דבר הפסיכופט:
משום מה במספר מקומות התייחסו לסרט כאל סרט פעולה, ולדעתי הדבר רחוק מלהיות נכון. הסרט הוא מותחן מאוד אינטימי. אמנם קצב ההתרחשות, כיאה לסרטי מתח הוא קצבי לפרקים, אך הסרט מתמקד יותר במערכת ה"אינטימית", המיוחדת במינה, שנוצרת בין נהג המונית ובין הרוצח השכיר. יש אמנם מספר קטעי אקשן, אך הם ממש אינם תופסים חלק מרכזי בסרט. רוב הסרט אנחנו נמצאים עם שניהם במונית ועדים לשיחות ולאינטרקציה שנוצרת ביניהם. הסרט יכול להיות מסמך חברתי מעניין על מצבי לחץ ועימות בין ערכים מנוגדים, על ההתנהגות של אדם עם ערכים חיוביים שכופים עליו להשתתף במסע רציחות. הכוח הגדול של הסרט הזה הוא בתסריט המיוחד ובדיאלוגים המשמעותיים שנוצרים בין שני הגיבורים (טום קרוז, ג'יימי פוקס), ששניהם אגב משחקים נפלא בסרט הזה. עוד אציין לטובה את הפסקול הנפלא ואת העובדה שהסרט מצולם במצלמת וידאו דיגיטלי מה שמוסיף למראה המחוספס, התזזיתי והמנוכר של הסרט. זוהי בחירה טובה בהחלט. דרך המסע ההזוי, שנכפה על נהג המונית ודרך אותן שיחות, מועברות גם תובנות שונות על העולם, על החברה האמריקאית, על ערכים של טוב ורע ובעיקר על הניכור של החיים במרחב האורבני. הבדידות של נהג המונית, היא רק סמל לבדידותו של האדם בחברה המנוכרת. הרחובות הריקים בשעות הלילה והניסיון הדי נואש של גיבור הסרט, נהג המונית, ליצור קשרים ארעיים כל כך עם לקוחותיו לוקחים גם הם חלק במסר זה. לצערי, הקשר הזה בין הגיבורים וכל המסרים שעומדים מאחוריו, אינם מצליחים להחזיק את הסרט על גבם למרות שהם מעניינים. העלילה של הסרט פשוטה למדי וממצה את עצמה בשלב די מוקדם בעיקר לאור העובדה שחציו הראשון של הסרט איטי, נמרח ודי משעמם. בהמשך, כאשר המתח עולה ונוסף גם אקשן, הסרט מתרומם מעט, אך זה מעט מדי ומאוחר מדי. אהבתי את מערכת היחסים המיוחדת והדיאלוגים המשמעותיים, הרבה פחות אהבתי את הסרט בכללותו שהוא מותחן שגרתי ולא מספיק מעניין. מי שאוהב את הסרטים האינטימיים שעוסקים במערכות יחסים מורכבות, ימצא עניין בסרט הזה, אך לדעתי הקהל הרחב (ואני בתוכו) יתאכזב ממנו, בעיקר מי שיצפה לסרט אקשן. עדיין, יש מספיק דברים מיוחדים בסרט הזה (טום קרוז בשיער מאפיר ? ג'יימי פוקס שלוקח הפסקה מלהיות בדרן לא משעשע ?) על מנת לראותו. לסיכום, למרות שבבסיסו של הסרט עומדת מערכת יחסים מעניינת, התוצאה לא מספיק מחודדת והסרט משעמם לפרקים. עדיין מדובר בסרט מקורי, שאני ממליץ לראות לכשיגיע בDVD.
ציון: 6.5 מתוך 10