
לפני שבוע וקצת התקיימו חגיגות החמישים למותג הישראלי הכי מצליח בכל הזמנים - גוטקס. החגיגה התקיימה באילת (חוף דקל אם זה משנה לכם) ונחגגה כמיטב מסורת החגיגות של לב לבייב בגדול ומתוקשר. דוגמניות ששימשו כפסלים, זיקוקי דינור שנורו מתוך סירה במיים, דוגמניות על אופנועי ים, שיירת גמלים עליהן דוגמניות. על החוף נערך קוקטיל וארוחת ערב משובחת למוזמנים ולאורחים מחו"ל. תמונותיה של תמי בן עמי ז"ל שהיתה מלכת הדוגמניות ודוגמנית הבית של גוטקס, הזכירו את הימים הטובים של פעם. אני הגעתי לגוטקס שנים רבות אחריה אבל תמיד ניסיתי להתחכות אחר הכניסה הדרמטית שלה ושל ספיר קופמן לבמה. עמידה בתחילת המסלול עם כובע גדול שמכסה חצי פנים, ידיים למעלה מחזיקות מאחוריי צעיף פריאו פתוח, מחכים שניה בפוזה ואז מתחילים ללכת בקצב המוסיקה ובתנועות רכות וחתוליות כשהפריאו הפתוח מתנפנף מצד לצד מאחורי. שנים נכנסתי ככה למסלול, לא רק של גוטקס. תמי ז"ל וספיר היו, לדעתי, דור של דוגמניות שלא קם להן יורש. זקני התעשיה מספרים שכשהשתיים האלה עלו למסלול הקהל השתתק ורעד, הן היו מהפנטות. תמי היתה אישיות יוצאת דופן, כך מספרים ולכן סלחו לה על פגמיה, שאין זה המקום להזכירם.
בפסטיבל שנות החמישים הושק הספר של גוטקס שמתעד את המותג מתחילת דרכו (שנת 56). ההתחלה ששייכת כמובן למייסדת המותג לאה גוטליב. לאה מעולם לא היתה אישה קלה. לאה היא אשה שחייה אומנות, המבטא הכבד שלה והסיגנון הייחודי שלה תמיד יצרו סביבה הילה חוץ ישראלית, יש שראו בה מתנשאת, לא מציאותית, לא כלכלית, אבל הצוות של המפעל, המעצבים והדוגמניות אהבו לעבוד איתה. כיום מעצב הבית של מפעל חייה, גוטקס, הוא האוייב הכי גדול שלה והמתחרה גדעון אוברזון. אוברזון ולבייב ושאר "צוות המחליטים" החליטו שמיותר להזמין את לאה, בין השאר מכוון שהיא עובדת על קו בגדי ים מתחרה. מאחורי הקלעים הם מלכלכים על האשה בת ה 88 שנלחמת בהם בכל כוחותיה. אני לא אכנס למהות הסכסוך אני רק אגיד שגדעון אוברזון היה נשאר איש יהיר. גדעון אומנם משמש כמעצב הבית של אוברזון אבל הוא שכח את הימים שהמותג שלו עמד בפני קשיים כלכלים (ועד כמה שזכור לי בפני פשיטת רגל), שהרי הוא עבר מבעל מותג עצמאי למעצב בית שזו ירידה משמעותית. הפוזה שלו לא עובדת על אף אחד ולידיעתו גם עליו כל הסובבים אותו מרכלים ומלכלכים בעיקר על ההתנהגות השחצנית והוולגרית שלו. מי שבועט בעבר סופו שיבעטו בו בחזרה.
לדעתי, היו צריכים להזמין את לאה והיא בלטה בחסרונה. אי נוכחותה הפכה אותה לשיחת הערב. אם היו מציגים את הוורסיה החדשה של גוטקס בלבד, מאז כניסתו של לבייב התמונה היתה נראית אחרת. מכוון שהציגו את תהילת העבר של גוטקס מן הראוי היה לתת את הכבוד גם ללאה גוטליב, זה לא היה פוגם בכבוד הארוע, להפך זה היה הופך אותו לאצילי יותר ומכובד. מסתבר שכסף לא קונה הכל.
