כתבה זו נכתבה במסגרת פרוייקט הצרכנות. מטרת הכתבה להעלות חומר למחשבה לגבי הפיראטיות ובעיקר לגבי הטענה שהמחירים עולים רק בגלל הפיראטיות.
מה קדם למה?
האם שיתוף הקבצים גרם לבתי הקולנוע להעלות מחירים בצורה מחפירה, או אולי בדיוק להיפך, אולי העלאת המחירים היא שגורמת לאנשים לשבת בבית, לפתוח את תוכנת השיתוף הקרובה ולהוריד סרטים, כאילו אין מחר.
מה בעצם גורם לאנשים, להחליט יום אחד להתחיל להוריד סרטים. הרי כולנו יודעים שאם אנחנו מקבלים ממתק אחד והוא נורא נחמד ובחינם אנחנו רוצים עוד. למה לעזעזאל בתי הקולנוע מכרו את נשמתם לפרסומות, רק בכדי לעשות עלינו עוד קופה.
כמה אמיתות שלא מדברים עליהן
התשובה לשאלה, מה קודם למה, אינה פשוטה ובשביל לענות עליה צריך לקרוא הרבה בין השורות. בתחום המוסיקה למשל, חברות התקליטים טוענות שמכירות הדיסקים בירידה, אבל אם תשאלו את האומנים, תראו שרובם דווקא לא ממש מתלוננים. האומנים הקטנים, ממלאים אולמות בהופעות וחלקם אפילו יוצא בגלוי בעד שיתוף הקבצים, כמעשה אנטי גלובלי בטענה שעל ידי שיתוף, הצלחת המוסיקה שלהם להגיע לקהל, אינה תלויה בעורכי המוסיקה בתחנות השונות ובכל מיני קומבינות. אבל לא על מוסיקה באנו לדבר, כי אם על קולנוע. מה בעצם מביא אנשים להוריד סרטים וסדרות? את התשובה יש לחפש בתחום הכלכלי. בעולם הקפיטליסטי של היום, יש לבן אדם ממוצע שני מצבים, יש ואין. או שיש לך מזומנים או שאין לך. ביבי גם דואג שכל אלו שמדי פעם יש להם מזומנים ייעלמו מהעולם די במהירות. וזה מביא אותנו לצורך להסתכל על ההוצאות.
האמת הכלכלית המרה
בן אדם ממוצע צריך לשלם 500 ₪ בשנה על אגרת טלוויזיה לערוץ כושל, עוד 200 ₪ בממוצע לחודש ללווין או לכבלים, וגם אז אומרים לו, תקשיב הסדרה הזאת משודרת בערוץ אקסטרא אקסטרא ובשביל לראות אותה תשלם עוד 20 ₪ לחודש. לכל מי מבינינו שהוא בעל משפחה ויודע מה זה להחזיק ילד במעון, לשלם משכנתא ועוד כל מיני תשלומים אחרים וגם לגמור את החודש עם הראש מעל המים, יודע שלצאת לסרט לפעמים זה עסק מאוד יקר, שלפעמים יכול להגיע להוצאה של מאות שקלים, אם נחשיב בייביסטר, חניה, שני כרטיסים (יותר אם יש ילדים) לפחות ואוכל במזנון. אז נכון שכל אלו לא מצדיקים גניבה, אבל לדעתי זה מביא את זה לשאלה ההיפוטתית החשובה: אם למישהו יש ילד רעב והוא יודע שעליו לגנוב בכדי שהילד שלו, מה הוא צריך לעשות? רובינו היינו גונבים בלי לחשוב פעמים. אז נכון שאוכל לילד זה לא הורדת סרטים או מוסיקה באינטרנט, אבל במדינה שראשיה מתנהגים כמו שהם מתנהגים ושמול תחנות משטרה עומדים דוכנים המוכרים דיסקים צרובים ללא הפרעה, אז מה הפלא שאנשים רואים באקט זה של הורדה פיראטית והפרת זכויות יוצרים כמשהו שהוא בגדר הסכמה שבשתיקה.
האם להילחם בפיראטיות או שיש דרך אחרת?
המצב הטכנולוגי הוא כזה שאי אפשר להילחם בתוכנות השיתוף. תמיד תצא תוכנה יותר מתקדמת מהקודמת ולכן המאבק פה הוא אבוד מראש. למה לא לעשות מה שמדינות אחרות כבר עשו וזה היטל מס על מדיות ריקות ועל צורבים. מה ההיגיון שדיסק יעלה פחות מש"ח אחד? וצורב 120 ₪. הרי בקלות אפשר לקחת חצי ₪ לדיסק תוספת, הקונים לא יתלוננו, כי המחיר עדיין זול, והתעשייה תקבל בחזרה כסף. פתרון פשוט?
לי זה עולה יותר ! השאלה למה?
נחזור למה שהיה פה פעם. בהתחלה היו בתי קולנוע גדולים, עם מאות מקומות ישיבה. כאשר הטלוויזיה נכנסה, היו דיבורים שהקולנוע ימות, שאנשים יישארו בבית ולא ילכו לקולנוע ואכן הייתה ירידה במספר המבקרים, אבל עדיין הירידה הזאת ההתייצבה על מספר מסוים. כתוצאה מירידה זו המחיר עלה.
אז הגיע הוידיאו לשוק וכולם צפו שסופם של בתי הקולנוע קרב. ספריות הוידיאו צצו בכל מקום, והסוף של הקולנוע היה מעבר לאופק. אבל גם הפעם הוא שרד, על ידי חתימת הסכם על שחרור סרטים לספריות הוידיאו, וכמובן שוב היו עליות מחירים.
אז הגיעו הכבלים הפיראטים, הפעם הצעקה הייתה כפולה, בתי הקולנוע נחרדו, ספריות הוידיאו נחרדו עוד יותר. מי שרד? הקולנוע. ספריות הוידיאו שגדלו מאוד, החלו להיעלם לאט וכמובן שהמחיר עלה שוב. אז הגיעו הכבלים החוקיים, הפעם ידעו בקולנוע ששוב יש להם בעיה, אבל הפעם הייתה להם שליטה. הם החליטו איזה בדיוק אילו סרטים ישוחררו לכבלים ואף הרוויחו על כך כסף, התוצאה: הכבלים הפיראטים נעלמו, הספריות כבר עמוק באדמה, בתי הקולנוע עדיין עומדים והמחירים שוב עלו.
אז הגיע הדי וי די והקולנוע הביתי, ספריות הוידיאו פרחו מחדש, בתי הקולנוע נפגעו אבל עדיין שרדו, מה הם עשו, העלו את המחיר.
אז הגיעו תוכנות השיתוף – מי נפגע? תבדקו נתונים, אף אחד!!!
זוהי המסקנה החשובה ביותר שלי מסקירה זו. ברור שהמחירים של הקולנוע החלו לעלות גם לפני שיתוף הקבצים ולהאשים בזה את האינטרנט יהיה פשע כמו ההורדה עצמה. תעשיית הקולנוע, לא הפסידה. כל שנה מתברר שסכום ההכנסות הכולל מרווח מכרטיסים וממוצרים נלווים רק עלה. אם תשימו לב, כמעט כל שנה שובר איזה שהוא סרט את שיא המכירות. אז מה זה אומר? איפה הפגיעה? האם אין סוף לחמדנות?
אבל מה, כרגיל עובדות לחוד ומציאות לחוד ובתי הקולנוע העלו שוב מחירים.
האמת שצריכה להיאמר
בתי הקולנוע ותעשיית הסרטים מאוד מעוניינים להציג את עצמם כנפגעים, לא משנה שכמעט כל שנה אנחנו רואים עליה במספר הכרטיסים הנמכרים, לא משנה שפותחים פה בארץ עוד ועוד בתי קולנוע שנסגרו עוד לפני תקופת השיתוף, אם כל כך רע למה לפתוח עוד בתי קולנוע, כדי שיהיו ריקים? הטענה כאילו בתי הקולנוע נפגעים, היא שקרית. קחו לדוגמא את המבצע של סלקום, "אהבה מהסרטים" שגורם לכך שבתי הקולנוע מפוצצים ביום חמישי. זה רק מוכיח שבעזרת מבצעים, אפשר להביא אנשים לקולנוע. יצא לי לדבר עם כמה אנשים, בחורים צעירים בגילם, אשר חשופים לתוכנות ההורדה ועדיין הם אמרו לי שסרט כמו "מלחמת העולמות" הם הולכים לראות בקולנוע, כי יש דברים שצריך לראות על גבי מסך גדול ועם כל האפקטים. זאת למרות שהסרט כבר נמצא שבועות ארוכים בתוכנות השיתוף. המסקנה היא שהקולנוע ימשיך לחיות – כי הוא מקום בילוי
קריאה לשינוי
בתי הקולנוע צריכים להבין שהם יצטרכו לצאת מהנורמה בשביל להביא קהל, אבל הקהל ימשיך לבוא, כי בינינו, כמה בילויים כבר יש לאנשים.אם בתי הקולנוע יפסיקו לבכות ויתחילו לפעול למען הקהל שלהם, כמו במבצע "אהבה מהסרטים" הרווח יהיה כולו שלהם. והרווחים מגיעים לא רק מהסרטים, גם מהמזנונים. תוכנות השיתוף? הן גם יישארו פה, אולי ישנו צורה ומתכונת, אבל הן כאן, כמו הוידיאו הדי וי די וספריות הדי וי די. כולם יחיו ביחד.
הקולנוע לא ימות, הוא פה בשביל להישאר, הוא איתנו מעל מאה שנה והוא יישאר פה גם אחרינו. אבל הקולנוע הוא מעבר לסרט. מי שמבקר באופן קבוע בקולנוע, יודע שאין כמו ההרגשה שהאורות נכבים והסרט מתחיל.
רק אל תשכחו לסגור את הפלאפונים בבקשה.
הכותב לא מעודד הורדת סרטים באינטרנט בשום צורה שהיא, הורדת סרטים אינה חוקית.
הכתבה נכתבה ע"י הארנב האדום
בהסכמתו של הארנב, אני כותב את דעתי בנושא, בתגובה לכתבתו. גם אני רוצה, בעיקר להעלות כמה נקודות למחשבה, שמתארות את דעתי בנושא חשוב זה.
-
גם אני חושב שההורדות הפיראטיות הן תוצר של המצב הכלכלי, אבל אני חושב, שפריחתן היא תוצאה של מחירי הכרטיסים שהרקיעו שחקים. אני באמת מאמין, שאפילו לאנשים שאהבו מאוד ללכת לקולנוע, פשוט נמאס והם נאלצו למצוא פתרונות אחרים.
-
למרות כל הנאמר לעיל, צריך לזכור שהורדה של סרטים באינטרנט היא גניבה. אני מאמין, שרוב המורידים מודעים לכך ושאותם אוהבי קולנוע עליהם דיברתי, היו רוצים מאוד למצוא פתרון הוגן, מחירים הגיוניים יותר, על מנת שלא ייאלצו לגנוב.
-
אני חושב שכל אחד ואחד מאיתנו, אוהבי הקולנוע, צריך לחשוב כיצד הוא מכניס כסף לתעשייה. אם הקולנוע יקר מדי, אז תלכו ותעשו מנוי בספריית DVD. אם אנשים לא יכניסו כסף לתעשייה, היא תחדל להתקיים. אין פה מטרה להעלים את הקולנוע בשום אופן, רק דרישה שהמחירים יחזרו לגדר הסביר. הבעיה האמיתית שלי, היא עם אנשים שמשקיעים את כל מרצם בהורדות ולא מכניסים אפילו שקל לתעשייה.
-
למרות הנאמר לעיל ולמרות שאינני מעודד פיראטיות בשום דרך, אני, להבדיל מהארנב, כן חושב שהיא אחראית להעלאת המחירים. תעשייית הקולנוע רוצה לשמור על רווחייה וכשהאוכלוסיה ההולכת לסרטים קטנה, מעלים מחירים. כשהעלתי את הפרוייקט, דיברתי בדיוק על זה, על הניצול של אותה קבוצה קטנה ומסורה.
-
אי אפשר יהיה להילחם בפיראטיות, בזה הארנב צודק. אבל אני חושב שאפשר להשתמש בה, על מנת להחזיר את המחירים לגדר הסביר. יש גבול כמה הקבוצה ההולכת וקטנה תהיה מוכנה לסבול ואני מקווה שתעשיית הקולנוע תתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי ותשתמש בפתרונות יצירתיים או הורדות מחירים. שינוי יכול לבוא רק אם יכאב להם בכיס, בגלל זה דיברתי על חרם חלקי. אין ספק שהפיראטיות גורמת להם לכאבים חזקים בכיס.
-
לסיכום, אני חושב שהשאלה האמיתית שכל אחד ואחד צריך לשאול את עצמו, היא מה יקרה אם מחירי הקולנוע יירדו ל15-20 ₪ ? האם גם אז ימשיכו להוריד סרטים, כי חינם זה יותר זול? זוהי בעצם שאלת המפתח שתקבע, האם יש תקווה לשינוי. אולי ננסה לבדוק אותה יותר בפרוט בהמשך הפרוייקט.
תודה שקראתם עד כאן
אשמח מאוד לשמוע את דעתכם בנושא
סייקו