בר קבועים  הוסף לקבועים שלי   לינק ישיר לכאן   דף כניסה
"ענין רגיש ביותר, הטכנולוגיה," אמר הסוס

מ"הארץ"
עשרת הדיברות
להשמיד את האינטרנט
הבריחה מהחופש

ארכיון: סטארט-אפ ו...
אגממנון
אקזיטנציאליזם
ביקור הגביר
ביקור הגביר 2
הלקוח תמיד טועה
חדשות ומשמעותן
ילדות ואשמה
מכתב לאקדמיה ללשון
מנהל הלשכה
מנכ"ל 2.0
מערכת החינוך
סולם יעקב
עבודה מהבית
פאואר-פוינט
פיילוט
שדרגת
שדרוג מערכת החינוך
אגדה אורבנית
שין-קוף-ריש
ארוחות
יחסי ציבור
יידישע סטארט-אפ
משאבי אנוש
Elevator Pitch
חציית הקווים
טיסות
התבקעות 2.0
ההודעה לעיתונות

ארכיון: הון סיכון ו...
NLP
הבית החכם
יום כיף
כנסים מקצועיים
מחשב"ה
פיגמליון
אומר הבוא
אפרופו אתה - אני
בועה 2.0
המצאות
גוגל
מלכים ב'
איתמר מטייל
גן ילדים
דחיית יזמים
חתול תעלול
ספרות אוטומטית
רחל המשוררת
רשימותיו של מטורף
היבריש
לאה גולדברג
מולטי-טסקינג
ההיסטוריה
מליצות
קקי
הזמר העברי

ארכיון: החיים ו...
תפוקות מערכת החינוך
ההתבקעות
בריאת העולם
ימים קשים
פלסטלינה
החופש הגדול

יומן קריאה
אליס מונרו היא הגדולה מכולם
משקל וריתמוס בשירה העברית החדשה
יעקב שבתאי מחדש
כל יהושע קנז מחדש

חדשות
זיקית, יקום

נרקיסים

כרכום חורפי, מערת התאומים

3/2010

שדרוג מערכת החינוך

"

 "קליטת אנשי ההיי-טק למערך ההוראה תזרים כוח אדם איכותי למערכת ותחזק תחומים שיש לנו בעיה בהם" (שר החינוך, נובמבר 2009)

איתמר, כוח אדם איכותי מתעשיית ההייטק, סקר במבטו את חצר בית הספר ונאנח. המנהל המנוסה, אשר רדה כבר באלפי מתכנתים וערך מאות מצגות בפני קהל אדיש, זיהה על נקלה את התחומים "שיש לנו בעיה בהם", כפי שציין בנאומו שר החינוך חודשים ספורים קודם לכך. הנאום הרטיט את ליבו של קלגס התוכנה הותיק, אשר מזה שנים הרגיש תחושת חדלון, מלווה בוודאות מייאשת כי אינו מתאים לאף עיסוק אחר. נסיונות נואשים לעבור לתחום הקרמיקה או שיפוץ האופנועים התנפצו אל קרקע המציאות, תרתי משמע במקרה של הכדרות. אך לפתע נפקחו בפניו אופקים חדשים: החינוך. עתיד ילדינו. כמובן! איתמר חש תשוקה עזה לרתום את קטר ההייטק לעגלת החינוך המקרטעת, ולהוביל את ילדינו במעלה הדירוג במבחנים הבינלאומיים, כראוי למעצמת הסטארט-אפ. אחרי הכל, חשב, מה כבר ההבדל?

כאן דוחסים מידע לצורך העברת וידאו באינטרנט, ושם דוחסים מידע למוחם של תלמידים סרבנים. מתרפסים בפני המנהלת ואחר כך מרכלים מאחורי גבה, בדיוק כמו עם המנכ"ל. יש קפה בחדר המורים, אומרים. מייפים את התוצאות הכספיות לקראת ביקור המפקח ומשמיצים באזניו את בית-הספר הסמוך. בכל אלה היה איתמר מיומן, והוא תהה בגיחוך מה עושים כזה ענין מהחינוך. הוא יראה כבר למורות הדהויות כיצד עושים זאת נכון, אם מיישמים כמה עקרונות פשוטים שרכש בממלכת האלגוריתמים וכרטיסי הסיבוס.

והנה כבר ביום הסיור המקדים, בהפסקה הגדולה, נחשפו לעיניו הרעות החולות המוכרות ממיזמים טכנולוגיים אין ספור.

כמה בנים שיחקו בלאות בגוגואים על מרצפות הבטון האפורות, מפסיקים מדי פעם כדי להתקוטט. איתמר נדהם לגלות כי מדובר באותם חרצנים מילדותו, ונמלא זעם. בסינגפור ודאי כבר משחקים בגוגואי תלת-מימד, המופקים ממשמשים מהונדסים גנטית, ועושים זאת מבלי להתלונן במשך שתים-עשרה שעות ביממה ברציפות. אובדן החדשנות הישראלית נחשף באורח אכזרי בשמש הקיץ, ועוצמתו אף הוחרפה כשאחד השחקנים פרש הצידה כדי לקנח את אפו ברעש. הרי אם בתפוקה גרידא אנחנו עוסקים, איזה סיכוי יש לנו מול הודו וסין? ראשו הסתחרר מהחישוב ובכל זאת הקליד במחשב הנייד: חצי מיליארד ילדים בעלות אפסית, כפול עשרים גוגואים בממוצע לילד בהערכה שמרנית, ובהנחת בלאי של חמישה-עשר אחוזים... רעיון עסקי בלתי חינוכי עלה במוחו והוא הוסיף הערה "להתקשר לסאנדיפ בנושא הגוגואים. אולי מיקור-חוץ??".

באלתור תמיד היינו חזקים, חשב איתמר במרירות, למראה שלושה מהנדסים-לעתיד מכיתה ה' דוחפים את חברם האומלל, ראשו כלפי מטה, לתוך פח אשפה. השלושה גרדו את ראשם במבוכה לאחר השלמת המבצע, בעוד המורה התורנית שועטת לעברם. הבלחת פתאום, שרק המוח היהודי מסוגל לה, הודה איתמר בעל כורחו. אבל בהעדר מתודולוגיה ותרבות ארגונית, ללא חשיבה של צעד אחד קדימה, מה כל זה שווה? הכל רקוב מן היסוד, סיכם במסמך הוורד והדגיש בקו תחתון.

לכשלים לא היה קץ. קבוצת בנות הסתודדה וצחקקה בפינת החצר, ואיתמר התקרב לעברן בערמומיות, משים עצמו אחד הילדים. השיחה התנהלה בספק-עברית, אולם ניתן היה להבין כי אחת מהן, רומי כמדומה, מתכוונת להציע חברות לאחד הבנים בכיתה, אשר עשה "לייק" על תמונה שלה בפייסבוק. התכנית האסטרטגית כללה לפנות אל אותו ילד אחרי הלימודים, והדיון התמקד בסוגיות כגון "יו, איך יש לך אומץ" ו"יו, אני מתה". המנהל הותיק לא הופתע, שכן החולשה הישראלית בשיווק וניתוח אסטרטגי מוכרת לו היטב. איפה היתרון התחרותי של רומי? מה ה-value proposition שהיא מציעה לאותו זב חוטם? החזר ההשקעה לאורך זמן? כיצד היא תסכם את ההצעה במשפט מוחץ אחד, ה-elevator pitch, אותו ניתן לומר בפרק הזמן הקצר בו  תלך לצידו משער בית הספר? האם מוגזם לצפות למצגת במקרה כזה?

אילו מהנדסים יצאו מחבורת חדלי האישים הללו, תהה. איזו מין אבטחת איכות? האם עתיד המדינה נגזר לשבט? חייבים להביא אליהם מיד את ברק ומצוינות ההייטק, החליט, וחיטט באוזנו שקוע בשרעפים.

ילד אחד פרש מן החבורה ועקב בדבקות אחרי טור נמלים, רוכן על ארבע ומניח בפניהן מכשולים שונים כדי לראות כיצד יגיבו לתנאי השוק המשתנים. מכנסיו הוכתמו בחול, והוא הקפיד להניח את רגליו בזהירות כדי לא למעוך אף נמלה. הצלצול כבר נשמע אך הילד המשיך במלאכתו, והבעת הריכוז על פניו לפתה את ליבו של איתמר בצער וגעגוע. תלמיד אחר, עם גוגואים ונמלים, נשאב לרגע מתהומות הנשייה, ואיתמר נאבק להתעשת נוכח כובד המשימה הלאומית, ולחזור אל סינגפור של הנפש. "חת, חת שתיים" קרקר הרמקול בחצר, בהכנה לטקס, והצליל האיום הדהד בראשו נחבט בצדי הגולגולת. כדור טניס תועה פגע בגבו. "ילד, חכה רגע", קרא אל פרחח חולף, וזה העיף מבט מקפיא באיש התוכנה הסמכותי ובעט בברכו. בטרם התעלף רשם לעצמו איתמר משימה למחר, לבחון שוב את נושא הקרמיקה.

 

28/3/2010 13:44
15 תגובות   הוסף תגובה     הצג תגובות כאן     0 הפניות (TrackBack) לכאן    לינק ישיר לקטע המלץ    


62,521

הבלוג של שחר קמיניץ

אימייל
קבלת עדכונים באימייל?

בהחלט!
בשום פנים ואופן!
שלח
הצטרף כמנוי SMS
בטל מנוי SMS

RSS (הסבר)
חודשים קודמים:
חיפוש טקסט בקטעים:

חפש
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לשחר קמיניץ
2011-2003 © כל הזכויות שמורות