בר קבועים  הוסף לקבועים שלי   לינק ישיר לכאן   דף כניסה
"ענין רגיש ביותר, הטכנולוגיה," אמר הסוס

מ"הארץ"
עשרת הדיברות
להשמיד את האינטרנט
הבריחה מהחופש

ארכיון: סטארט-אפ ו...
אגממנון
אקזיטנציאליזם
ביקור הגביר
ביקור הגביר 2
הלקוח תמיד טועה
חדשות ומשמעותן
ילדות ואשמה
מכתב לאקדמיה ללשון
מנהל הלשכה
מנכ"ל 2.0
מערכת החינוך
סולם יעקב
עבודה מהבית
פאואר-פוינט
פיילוט
שדרגת
שדרוג מערכת החינוך
אגדה אורבנית
שין-קוף-ריש
ארוחות
יחסי ציבור
יידישע סטארט-אפ
משאבי אנוש
Elevator Pitch
חציית הקווים
טיסות
התבקעות 2.0
ההודעה לעיתונות

ארכיון: הון סיכון ו...
NLP
הבית החכם
יום כיף
כנסים מקצועיים
מחשב"ה
פיגמליון
אומר הבוא
אפרופו אתה - אני
בועה 2.0
המצאות
גוגל
מלכים ב'
איתמר מטייל
גן ילדים
דחיית יזמים
חתול תעלול
ספרות אוטומטית
רחל המשוררת
רשימותיו של מטורף
היבריש
לאה גולדברג
מולטי-טסקינג
ההיסטוריה
מליצות
קקי
הזמר העברי

ארכיון: החיים ו...
תפוקות מערכת החינוך
ההתבקעות
בריאת העולם
ימים קשים
פלסטלינה
החופש הגדול

יומן קריאה
אליס מונרו היא הגדולה מכולם
משקל וריתמוס בשירה העברית החדשה
יעקב שבתאי מחדש
כל יהושע קנז מחדש

חדשות
זיקית, יקום

נרקיסים

כרכום חורפי, מערת התאומים

7/2007

ההתבקעות 2.0

 

מעשה שבשגרה משמידות עצמן ציויליזציות במלחמות חסרות פשר או בזיהום כוכב מושבן בתוצרים מבחילים של משהו אשר פעם נראה כרעיון טוב למדי. מבקרי מוזיאון האיוולת הפאן-גלקטי יתקשו להתרגש למשמע סיפורים בנאליים כאלה, ולא יזכו אותם אפילו בהנעת מחוש קלה. על מנת לזכות ברייטינג סביר מול האטרקציות האחרות המזומנות לנוסע באיזור זה של היקום נאלצו האוצרים לאסוף את הסיפורים המוזרים והמופלאים באמת של תרבויות אשר התכלו באופן גרנדיוזי, מעורר השראה, וקומי לא פעם. בהולכו במבוך מסדרונות אולם התצוגה האפורים, אשר סודרו ברוב תבונה, נתקל המבקר בסיפורים בלתי סבירים יותר ויותר, ולמראה טיפשותם של גזעים אלה גובר שאון נקישת המקורים, והרצפה מנוגבת תדיר מרקיקות הפתעה של ליחה הסגולה.

 

נמצא שם כוכב המישפטיזציה, אשר יושביו כילו זה את זה בפלפולים, בטיעונים וטיעוני נגד. כל סיטואציה מחיי היומיום בכוכב זה נפרטה בדיונים ארכניים לפרטי פרטים הולכים וקטנים, עד שהמתדיינים היו מגיעים לרמת אי סבירות כזו שאינה נשלטת יותר על ידי חוקי הפיזיקה הידועים והבלתי ידועים, והיו מוצאים עצמם לאחר פיצוץ מסמא בזמן ובמקום אחר בגלקסיה, נמלטים כל עוד נפשם בם מאיזה דינוזאור קדום או נבלעים בחור שחור, כאשר בקושי הם מצליחים עוד לשרבב איזה "למען הסר ספק" או "על אף כל האמור לעיל".

 

מוצגים שם גם לראווה ולגיחוך יושבי הכוכב אשר נטשו את כל הפעילויות מקיימות החיים כדי לאסוף מוך טבורי ולסגוד לטבור הגדול, אשר על פי השמועה יצר את הכוכב ואיתו את יושביו בעלי האינטליגציה הלקויה והרגלי ההיגיינה השנויים במחלוקת. תאוותם לאותו מוך גברה כל כך עד שהם הקדישו את כל שכלם המוגבל לגידול בהמות מרובות טבורים, סחר בתנובתן ויצור מוך סינטתי הדומה למקור ככל הניתן. בסוף נגמר המוך, ואיתו גם האוכל, וכולם מתו מרעב ושברון לב, לצהלת מבקרי המוזיאון.

 

אולם בטבור האולם, בקצה המסדרון המתפתל ומאחורי וילון שקוף למחצה על מנת להעצים את האפקט, מוצג סיפורו הבלתי יאמן של כוכב לכת מגלקסיה שולית, כחלחל ונוטה על צידו באופן מגוחך. כוכב זה כמעט השלים את השמדתו העצמית, כמקובל, במלחמה או הרעלת האויר, אך בשל סגידתם של יושביו לטכנולוגיה מתקדמת הצליח להתעלות על כל איוולות היקום ולהכחד באורח מעורר יראה.

 

ראשית היה אותו דבר הקרוי אינטרנט אשר עליו גאוות הגזע המקומי, וחוקרים התקשו למצוא אזכורים לשימושים סבירים בו מלבד הימורים וצפיה בתמונות של טבורים, אולם ללא כל עדות למוך אותו ניתן היה לשייך לרגשות דתיים מוכרים מעולמות אחרים. אחר כך, בעוד הכוכב הולך ומזדהם במהירות, הומצאה ישות חמקמקה שנקראה בפיהם "ווב 2.0", שכן התושבים המקומיים נהגו למספר כל דבר באובססיביות כדי להתפאר בהתקדמותם המתמדת. מהפכה זו נקשרה בעיניהם ברמה הולכת וגוברת של חברתיות, שיתופיות ויצירה. מה מוזר כי בד ובד הלכו היצורים והסתגרו בחדריהם, מקלידים על מחשבים בידיהם המועטות, והתקנים על אוזניהם מחוללים גלי קול בתדירויות משתנות. האנשים שיתפו זה את זה ברעיונותיהם ופרטים מחיי היומיום שלהם. הנושא העיקרי לדיוניהם היה אותו ווב 2.0 מיסתורי עצמו, שכן פחות ופחות דברים של ממש קרו בחייהם. כמות האינפורמציה שזרמה בין מיליארדי תושבי הכוכב גדלה באורח מדהים. זרים מוחלטים יצרו קשר משני צידי הכוכב, ובתוך שניות ידעו כל מה שניתן על הדברים שלא קרו לבן שיחם, וחלקו את מחשבותיהם ההולכות ודלות. סרטונים בהם יושבים בני אנוש חיוורים ומהגגים על ווב 2.0  זכו לתפוצה ענקית בזכות רשתות שיתופיות.

 

בד בבד, חלמו רבים כיצד הם ממציאים טכנולוגיה חדשה אשר תסחוף הלאה את בני מינם, ואולי אף תכונה במספר "3.0". סהרוריים הם היו מתהלכים, חוזרים בדמיונם על משפטים קטועים מסיקור הצלחתם העתידית ולעתים מבטאים אותם בקול רם מבלי משים ונרתעים במבוכה. אותם יצורים, המכונים "יזמים", היו משוכנעים כי הם נועדו לגדולות, והבנה זו היתה כה עזה ובלתי ניתנת לערעור עד שהפכה למהות מוצקה כמעט, בעלת קיום פיזי עצמאי, כזו שניתן למששה בעת פקפוק רגעי ואז להניח בזהירות חזרה על המדף. אותה גדולה היתה נפרדת בפריזמה של שנתם לשלל צבעי קשת של כותרות עיתונים, נאומים מול קהל פעור פה, פקידי בנק מתרפסים ופעילויות מצטנעות למען הקהילה. הכוכב החל לקרוס תחת משא היומרה ועודף התקשורת.

 

מעטים שמו לב לסימני ההתפרקות הדקים, אשר החלו באזור חופי וצחיח למדי של הכוכב. ראשונות להתריע היו התנשמות הרגישות, אולם האנשים לא שמו לב לפניהן הלבנות וטפריהן הארוכים כי מבטם היה נעוץ במסך. בקיץ החלו רעידות עדינות, תחילה ממלאות בחול את חרוטי מלכודות הארינמל, ואז משירות, ללא סיבה ניכרת, חלקים ממכוניות הליסינג הנפוצות באותו אזור.

 

"וכאן," מנחה המדריך במוזיאון את המבקרים המשתאים, "מספר פריטים מייצגים מתקופת ההתבקעות".  הם חולפים על פני המדפים וממששים בזרועות וחדקים דביקים סרטון וידאו חובבני, בלוג קמוט, כותרת דהויה של מדור כלכלי.

 

6/7/2007 10:58
52 תגובות   הוסף תגובה     הצג תגובות כאן     0 הפניות (TrackBack) לכאן    לינק ישיר לקטע המלץ    


62,521

הבלוג של שחר קמיניץ

אימייל
קבלת עדכונים באימייל?

בהחלט!
בשום פנים ואופן!
שלח
הצטרף כמנוי SMS
בטל מנוי SMS

RSS (הסבר)
חודשים קודמים:
חיפוש טקסט בקטעים:

חפש
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לשחר קמיניץ
2011-2003 © כל הזכויות שמורות