בר קבועים  הוסף לקבועים שלי   לינק ישיר לכאן   דף כניסה
"ענין רגיש ביותר, הטכנולוגיה," אמר הסוס

מ"הארץ"
עשרת הדיברות
להשמיד את האינטרנט
הבריחה מהחופש

ארכיון: סטארט-אפ ו...
אגממנון
אקזיטנציאליזם
ביקור הגביר
ביקור הגביר 2
הלקוח תמיד טועה
חדשות ומשמעותן
ילדות ואשמה
מכתב לאקדמיה ללשון
מנהל הלשכה
מנכ"ל 2.0
מערכת החינוך
סולם יעקב
עבודה מהבית
פאואר-פוינט
פיילוט
שדרגת
שדרוג מערכת החינוך
אגדה אורבנית
שין-קוף-ריש
ארוחות
יחסי ציבור
יידישע סטארט-אפ
משאבי אנוש
Elevator Pitch
חציית הקווים
טיסות
התבקעות 2.0
ההודעה לעיתונות

ארכיון: הון סיכון ו...
NLP
הבית החכם
יום כיף
כנסים מקצועיים
מחשב"ה
פיגמליון
אומר הבוא
אפרופו אתה - אני
בועה 2.0
המצאות
גוגל
מלכים ב'
איתמר מטייל
גן ילדים
דחיית יזמים
חתול תעלול
ספרות אוטומטית
רחל המשוררת
רשימותיו של מטורף
היבריש
לאה גולדברג
מולטי-טסקינג
ההיסטוריה
מליצות
קקי
הזמר העברי

ארכיון: החיים ו...
תפוקות מערכת החינוך
ההתבקעות
בריאת העולם
ימים קשים
פלסטלינה
החופש הגדול

יומן קריאה
אליס מונרו היא הגדולה מכולם
משקל וריתמוס בשירה העברית החדשה
יעקב שבתאי מחדש
כל יהושע קנז מחדש

חדשות
זיקית, יקום

נרקיסים

כרכום חורפי, מערת התאומים

1/2006

פיגמליון



כבר כתבתי כאן על מצוקתן האיומה של קרנות ההון-סיכון בחפשן מיזמים לפרוק עליהם את מיליארדי הדולרים שבקופתן. כמו כן השתאתי לנוכח עליית קרנן של חברות האינטרנט המגניבות, במקביל להתפוגגותם המהירה של מהנדסים כבדי ראש ומעמיקים. אלא שמהר נתגלה כשל במודל החדש הנסוב סביב חברות סבבה: אלה לא אימצו לעצמן את המבנה, הגינונים והז'רגון המכונים בצוותא VC Compatibility, אפיון שמשמעו חברה המתנהגת באורח לו קרן הון-סיכון רגילה, על מנת שלא נצטרך לאמץ את מוחנו לקלוט מידע חדש. אמנם גם אנו מנסים מצידנו להפוך למגניבים יותר ולו כזית, ומשרבבים להודעות הדואר שלנו סמיילים שובבים, אבל עיקר המעמסה נופלת על חברות האינטרנט שצריכות לעלות בסולם המהוגנות בדרך אל מגדלי השן של הרצליה פיתוח. ואין זו משימה קלה כלל.

 

יזמי האינטרנט לא עברו את מכבש הפקולטה להנדסת חשמל, לא דוכאו בידי בוסים בתאגידי הייטק ולא השקיעו את מרצם בשדרוג מכונית הליסינג ומעקב רטנוני אחר התקדמות עמיתיהם המוכשרים פחות מהם. עקב כך הם נותרו צעירים טובי מזג ונמרצים, הנהנים מעבודתם, משייטים על גבי קורקינט במסדרונות משרדיהם הלא-אפרוריים (ואפילו לא בהרצליה!), לבושים בחולצות בלתי-תכולות ובקיצור - אין דבר בינם לבין חברת הייטק כפי שאנו מכירים ואוהבים. למרבה המזל, נמצאו אנשים שיקחו על עצמם את מלאכת חינוכם למהוגנות, מרירות ושפלות רוח: אלה הם המֶנטורים – אנשי הייטק ותיקים וכסופי שיער המקדישים את זמנם להרביץ תורה בדור הצעיר.

 

**

נובמבר 2005

 

אור יהודה, חמש אחה"צ. הגשם שהחל לרדת פתאום בעוצמה הניס את עוברי האורח למצוא להם מחסה. כמה מהם הצטופפו על המדרכה המרופשת מתחת לסככת מסעדת הקובה של נדרה, שם נפגשו נחלי הגשם עם שאריות מי הספונג'ה. אדון מהודר במגבעת ומטריה בעלת ידית עץ מגולפת פרץ מדי פעם לכביש כדי לנופף למונית חולפת עד שנואש והתכנס במעילו, מסתייג בעליל מכל המקיף אותו. לידו הרעים בקולו ג'נטלמן בעל מראה צבאי על סוכנת נסיעות מעברו השני של קו הטלפון, ומדי פעם בדק אם הקהל האקראי מתרשם מהופעתו הנחושה. צפצופי משאית ששילבה להילוך אחורי התמזגו בצפירת המכוניות בכביש הצר מדי ובשיחתם של שני צעירים מרופטים מתחת לסככה:

 

"אין לך מושג כמה כסף אנחנו עושים מהפרסום באינטרנט. כל האתרים האלה שגוגל והאחרים לא נוגעים? זה זהב, אני אומר לך, זהב! פורנו קשה, הימורים, הכל. כתבנו גם איזה תוכנה שמתלבשת על דף בווב ומחליפה את הפרסומת המקורית שם בפרסומת שלנו. איזה צחוקים, אחי, אלה לא יודעים מאיפה זה בא להם. האנשים מורידים כאילו איזה פלאג-אין, אין anti-spyware בעולם שיכול עלינו, ומה שיא הקטע? שסרגיי המנהל פיתוח המג'נון, בכלל בלי להגיד מילה, הכניס לתוכנה סקריפט קטן שמחפש שדות של מספר כרטיס אשראי בטפסים ושולח את המספר לאתר שלנו. הבאתי לו כאפה לסרגיי שלא יעשה שטויות, אבל בצ'יק הצטברו אצלנו איזה אלף מספרים ומכרתי אותם בעשר אלף לניגרי אחד, באמ'שלי נחנקתי מצחוק. קניתי לסרגיי פלאפל"

 

האדון המהודר שלף פנקס ועט מכיס מעילו והחל רושם במרץ, תוך שהוא ממלמל לעצמו בקול: המממ... סרגיי, פורנו, ניגרי. כן בהחלט. זה קלאסי. הצעיר הפסיק את שטף דיבורו ופנה אל האדון בחשדנות: בוא'נה מה אתה רושם שמה? זה גוגל שלח אותך, יא מניאק, בגלל הקטע עם הבאנרים של הציצים ששתלנו בדף חיפוש?

אל תדאג, אין לי שום קשר לגוגל, ענה האדון בנחת. ואתה ידידי, תן לי לנחש, הקמת חברה באמצע שנת 2000, בגואה אם אינני טועה, גייסת חצי מיליון דולר מאנג'לים, פתחת מרכז פיתוח במולדובה ו...

מאיפה אתה יודע על מולדובה? פער היזם את פיו.

גם הג'נטלמן הצבאי פסק משיחותיו הקולניות והביט בענין באדון המהודר. אפשר לשאול אותך, באמת, מאין אתה יודע את כל זה?

פשוט מאד: טכנו-לינגוויסטיקה; זהו גם עיסוקי וגם התחביב שלי. אני יכול לזהות באופן מדויק יזם לפי הסקריפטים והבוא'נה שלו; למקם סטארט-אפ על ציר הזמן בדיוק של חודש; להעריך את מספר שורות הקוד בתוכנה בסטיה של לא יותר מ-10%. אתה למשל, אדוני (הוא פנה אל הטיפוס הצבאי), מנהל מכירות בחברת תקשורת, כמדומני. אחראי על אזור אמריקה הלטינית. איש קבע בעברך ומנהל בינוני שהתקדם בכח עקשנותו יותר מאשר בזכות כשרונו. זה מדהים! אמר הג'נטלמן ונקש בעקביו. הרשה לי להציג את עצמי: סא"ל (מיל') פיקרינג, דירקטור מכירות בחטיבת הפס הרחב. נעים מאד, ענה האדון, היגינס - יועץ אסטרטגי.

 

**

 

למחרת בבוקר, חדר העבודה בביתו של היגינס באפקה. פיקרינג יושב מתוח לפני שולחן בורמזי כבד ומקריא טקסט אל מכשיר הקלטה: "מערך השיווק שלנו נסמך על מספר רבדים של שותפים עסקיים". היגינס עומד מאחוריו, מגניב מבט מדי פעם אל מסך הפלזמה הענק. לפתע נשמעת דפיקה בדלת ואליזבת העוזרת משרבבת ראש בחשש: איש צעיר בא לבקר אותך, אדוני. איש די פשוט למראה, אבל הוא התעקש שאתה תשמח לראותו. מיד אחריה כושל פנימה יזם האינטרנט מאור יהודה, שערו פרוע וזיפיו גולחו ברשלנות כך שחלקות אפרפרות מבצבצות על צווארו ולחייו.

- כאילו, זאת אומרת, גם אני רוצה להיות מנכ"ל מעודן ולקבל השקעה מקרן הון סיכון. אני יודע שאתה יכול ללמד אותי, בחיאת דוקטור.

אליזבת לא יכולה להתאפק ומתפרצת: ומדוע אתה חושב שמר היגינס יטרח ללמד אותך?, כאשר את המילה האחרונה היא כמעט יורקת.

- אני אשלם כמה שצריך. גם בכסף ומה שלא יספיק אז אני יתן לו מספרים של כרטיסי אשראי וגם ססמאות לאתרים שאפשר להוריד וידיואים...

- שב! הרעים בקולו היגינס, והביט בענין ביזם שעבר לחטט במרץ באוזנו בעזרת  Disk On Key

- עשה כדבריו, הוסיפה במורת רוח גלויה העוזרת וקרבה לעברו כסא עליו פרסה בזריזות מגבת ישנה

- שמע, היגינס, אמר פיקרינג, אם אתה מצליח להכין אותו לסיבוב גיוס מהקרנות, אתה המורה הטוב בעולם.

היגינס מקיף את הצעיר, והתלהבותו הולכת וגוברת. – כן! חי נפשי, פיקרינג, אני אהפוך אותו לנסיך הייטק. בתוך שלושה חודשים הקרנות ירדפו אחריו. אליזבת! רוצי הביאי את הלפטופ, גיגית עם מי סבון וצמר פלדה. איש צעיר – הבאת איתך את הפרזנטציה?

- כן

- אליזבת, קחי אותה ושרפי בחצר.

 

**

פברואר 2006, הרצליה פיתוח

 

המנכ"ל, לבוש חולצת תכלת מכופתרת, עומד לפני המסך בחדר הישיבות: "הגישה השיווקית שלנו היא דו-זרועית. מחד, אנו פונים לשווקים ורטיקליים אשר חמקו מעיני ענקי הפרסום באינטרנט, כגון תכנים אקזוטיים ויזמויות עסקיות רווחיות ממדינות מתפתחות. (היגינס קורץ לפיקרינג מאחורי גבו) מאידך, אנו מורידים למחשב המשתמש תוכנה קטנה, זעירה ממש, כמוה כגרגר אבקת פרחים נישא ברוח, אשר מסייעת לו בגלישה ומדי פעם מעבירה לנו מידע לצורך שיפור חוויית המשתמש. שילוב זה (המנכ"ל משלב את כפות ידיו באקספרסיביות) הוא המאפשר לנו לנצל באופן מיטבי את יתרונותינו הטכנולוגיים, אשר נבנו לאורך זמן במרכזי הפיתוח הגלובליים שלנו, תחת שרביטו של מנהל הפיתוח הותיק סרז'..."

 

30/1/2006 13:28
102 תגובות   הוסף תגובה     הצג תגובות כאן     0 הפניות (TrackBack) לכאן    לינק ישיר לקטע המלץ    


62,521

הבלוג של שחר קמיניץ

אימייל
קבלת עדכונים באימייל?

בהחלט!
בשום פנים ואופן!
שלח
הצטרף כמנוי SMS
בטל מנוי SMS

RSS (הסבר)
חודשים קודמים:
חיפוש טקסט בקטעים:

חפש
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לשחר קמיניץ
2011-2003 © כל הזכויות שמורות