בר קבועים  הוסף לקבועים שלי   לינק ישיר לכאן   דף כניסה
"ענין רגיש ביותר, הטכנולוגיה," אמר הסוס

מ"הארץ"
עשרת הדיברות
להשמיד את האינטרנט
הבריחה מהחופש

ארכיון: סטארט-אפ ו...
אגממנון
אקזיטנציאליזם
ביקור הגביר
ביקור הגביר 2
הלקוח תמיד טועה
חדשות ומשמעותן
ילדות ואשמה
מכתב לאקדמיה ללשון
מנהל הלשכה
מנכ"ל 2.0
מערכת החינוך
סולם יעקב
עבודה מהבית
פאואר-פוינט
פיילוט
שדרגת
שדרוג מערכת החינוך
אגדה אורבנית
שין-קוף-ריש
ארוחות
יחסי ציבור
יידישע סטארט-אפ
משאבי אנוש
Elevator Pitch
חציית הקווים
טיסות
התבקעות 2.0
ההודעה לעיתונות

ארכיון: הון סיכון ו...
NLP
הבית החכם
יום כיף
כנסים מקצועיים
מחשב"ה
פיגמליון
אומר הבוא
אפרופו אתה - אני
בועה 2.0
המצאות
גוגל
מלכים ב'
איתמר מטייל
גן ילדים
דחיית יזמים
חתול תעלול
ספרות אוטומטית
רחל המשוררת
רשימותיו של מטורף
היבריש
לאה גולדברג
מולטי-טסקינג
ההיסטוריה
מליצות
קקי
הזמר העברי

ארכיון: החיים ו...
תפוקות מערכת החינוך
ההתבקעות
בריאת העולם
ימים קשים
פלסטלינה
החופש הגדול

יומן קריאה
אליס מונרו היא הגדולה מכולם
משקל וריתמוס בשירה העברית החדשה
יעקב שבתאי מחדש
כל יהושע קנז מחדש

חדשות
זיקית, יקום

נרקיסים

כרכום חורפי, מערת התאומים

8/2007

הפואטיקה של ההודעה לעיתונות

 

כבר דנו כאן בתרומתה של תעשיית ההייטק לאנושות, ובפרט חברות הסטארט-אפ הדוהרות בראשה לכיוון ערטילאי אך בנחישות מעוררת הערכה. ראוי לציין כי תרומה זו אינה מסתכמת רק בפיתוח מוצרים שאין בהם חפץ, ריבוא מכוניות ליסינג ופעילות תוססת בתחום הקפה. בתחומי מדע שונים נחקרים בימים אלה תוצריו התמוהים של תחום העיסוק שלנו, מתוך הבנה שחברות סטארט-אפ מבטאות – אף אם באורח גרוטסקי והרה-אסון – יצרים כמוסים בנפש האדם.

 

כך לדוגמא, מחקרים חלוציים בתחום הספרות החלו לאחרונה מנתחים סוגה חדשה ומרתקת: ההודעה לעיתונות. הקורא התמים עשוי לקשר בטעות בין יצירות אלה לבין אירוע מחיי היומיום, כאשר אדם מודיע לכלי התקשורת על דבר מה חדש. בחברות סטארט-אפ מדובר ביצירה ספרותית אשר אין דבר בינה לבין חדשות או עיתונות. זו סוגה חדשה לגמרי, השואבת את מקורותיה מעולם הפנטזיה והיא בעלת מבנה קשיח כשל סונטה שייקספירית. בהיותה שירה במיטבה, ההודעה לעיתונות מנתקת עצמה מכבלי המציאות על מנת ליצור חויה אסתטית עזה אצל הקורא, ואין לה מטרה פרוזאית ידועה. הבה ונלמד עליה מעט, תוך שימוש בדוגמא מהימים האחרונים:

 

"(פתח-תקוה, אוגוסט 2007) חברת אינפו-שמאטעס משיקה תוכנית גלובלית לשותפים עסקיים, כדי להרחיב את בסיס הלקוחות שלה ולתמוך בגידולה המואץ".

 

כמה מרובה מחזיקה כותרת-מעט זו של ההודעה! יושבים שלושה מהנדסים מכורכמי-פנים במשרדם, מביטים במכונת הקפה אשר שוב התקלקלה, ומוחים אגלי זיעת אוגוסט ממצחם. זו תקופת היובש הארוכה, הנראית כמתמשכת עד לחדלון, בה הסתיים זה מכבר פיתוח המוצר אך הלקוחות מבוששים לבוא. אמונים על הסטטיסטיקה החורצת את גורלם של תשעה סטארט-אפים מתוך עשרה לשבט, כמעט ואמרו נואש. אך לפתע צץ במוחו של אחד רעיון, רעיו מהנהנים בהסכמה, והנה נברא יש מאין עולם פנטסטי בו נזקקת החברה לשותפים עסקיים על מנת לטפל בלקוחות הצובאים על דלתה. עולם דימיוני זה משמש בסיס לכל היצירה, אך מעת לעת מוטחת האירוניה העזה בפניו של הקורא, באזכור מקרי לכאורה של המציאות הדלה. ראו ההנגדה בין "פתח תקוה" ל-"תוכנית גלובלית", והשימוש בפעלים ושמות תואר גרנדיוזיים, כגון "משיקה", למול מקורותיה האקראיים של אותה "תוכנית", אותה ניתן בדוחק ליחס לגירוד פדחת מסויים או חמיצות חלב שפג תוקפו. המחבר מצליח כאן, באופן אקרובטי ממש, לנתק כל מגע עם המציאות ("שותפים עסקיים") ובה בעת לשמור על יצירתו בגדר הפנטזיה מבלי לחטוא בשקר גס. "להרחיב בסיס לקוחות" הרי ניתן גם מאפס לקוחות, וכן "גידולה המואץ" עשוי להתייחס להצטרפותו לא מזמן של שמוליק, גיסו של המנכ"ל, כעובד שלישי.

 

"בעקבות הצלחתה הרבה של החברה בתחום שיחבוב המידע..."

 

אין צורך להיות חוקר ספרות מנוסה על מנת לזהות את השימוש התכוף בחירות המשורר (ליסנציה פואטיקה) כדי לשבור כללי שפה ותחביר, כנעשה בביטוי "שיחבוב מידע". יזמי החברה לא הצליחו להעלות בדעתם מה עושה המוצר שפיתחו, ובו השקיעו מיליונים טובי המשקיעים. בצוק העיתים יצקו מילה חדשה יש מאין, והפכו לחברה מובילה בקטגוריה חדשה, אשר איש אינו יודע מה טיבה אך מתביישים לשאול. לא מן הנמנע כי מכאן יחלו להסתובב גלגליה של פרפטום מובילה, הרחק אל מעבר ליצירה פואטית בודדת זו: עולם שלם ותוסס של חברות שיחבוב, אנליסטים המסקרים את התחום, ותחרות עזה רווית השמצות – כולם במחוזות הדמיון של היזמים, השומרים עליהם מיאוש המציאות.

 

עוד ניתן ללמוד כיצד חלים בעולם הפנטזיה של חברות הסטארט-אפ חוקים פיזיקליים שונים לחלוטין מאלה השולטים באורחותיהם של בני אנוש רגילים. בקיום הפנטסטי שלנו אין גבול חד המבחין בין משאלת לב למציאות, מוקדם ומאוחר או סיבה ומסובב. ברצותו ידלג היזם לנקודת זמן עתידית, שם הוכחה כבר הצלחתה של החברה, ומיד יחזור לזמן ההווה כדי לקטוף את פירות ההצלחה.

 

"שמואל, סמנכ"ל קשרי לקוחות, ציין כי הכרזה זו מעצימה את יכולה של החברה..."

 

באמצע היצירה מופיע תמיד ציטוט, ובו מצוירת במכחול דק ועדין דמות הגיבור האפי, המקנה נופך אנושי ליצירה ומיועדת לעורר הזדהות וחמלה. אף הקשוחים שבקוראים יתקשו שלא לדמוע למחשבה על שמוליק, היושב עגמומי מול כוס קפה נמס פושר בפאתי כביש גהה, נושא תואר ריק של "ניהול קשרי לקוחות" כאשר לקוחות אך משל היו, ועל אף זאת הוא נושא מבטו קדימה בתקווה: עוד יבואו ימים יפים יותר, עוד יוקסמו הלקוחות מטיבם של מוצרינו, עוד תתוקן מכונת הקפה!

 

"לפרטים נוספים, פנו למחלקת השיווק של אינפו-שמאטעס..."

 

שורותיה האחרונות של היצירה, היבשות ואינפורמטיביות לכאורה, מותירה את הקורא בטלטלת רגשות עזה. הפער בין הפומפוזיות של ההודעה לבסיסה הרעוע מכמיר-לב וקומי בו זמנית. בדעתו עולה מחלקת שיווק שוממת, כדורי אבק מצטנפים מתחת לרהיטיה הבלויים, וחמיצות של תקוות שנכזבו תלויה באויר. מה חבל כי קורא כזה לא יהיה בנמצא, שכן אלפי הודעות משוגרות מדי יום לחללו הקר של האינטרנט ונמוגות בדממה.

 

4/8/2007 17:04
58 תגובות   הוסף תגובה     הצג תגובות כאן     0 הפניות (TrackBack) לכאן    לינק ישיר לקטע המלץ    


62,521

הבלוג של שחר קמיניץ

אימייל
קבלת עדכונים באימייל?

בהחלט!
בשום פנים ואופן!
שלח
הצטרף כמנוי SMS
בטל מנוי SMS

RSS (הסבר)
חודשים קודמים:
חיפוש טקסט בקטעים:

חפש
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לשחר קמיניץ
2011-2003 © כל הזכויות שמורות