בלוגים קרובים  בר קבועים  הוסף לקבועים שלי   שלח המלצה לחבר   הפורום   קישור ישיר לכאן   דף כניסה
החיים שמתחת לחיים

נפשי נפגעה כריאותיהם של מלטשי יהלומים; נפלאים וקשים ימי חיי (יהודה עמיחי)
 
כינוי: לי עברון-ועקנין
גיל: 49

ICQ:
מלאו כאן את כתובת ה-email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח
הצטרף כמנוי SMS
בטל מנוי SMS

RSS  (הסבר)

 << אפריל 2011 >> 
א ב ג ד ה ו ש
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

ארכיון:

חיפוש טקסט בקטעים:

חפש
חלון מסרים:
הוסף מסר

הבלוג חבר בטבעות:
« בלוגרוטיקה » ±
« הקומונה של לי » ±
« מועדון קריאה » ±





יסמין (סיפור)
יסמין (אגדה בהמשכים) (1)
יסמין (אגדה בהמשכים) (2)
יסמין (אגדה) (3)
יסמין (אגדה בהמשכים) (4)
יסמין (אגדה בהמשכים) (5)
יסמין (אגדה בהמשכים) (6)
יסמין (7)
יסמין (8)
יסמין (9) - אחד לפני האחרון.
יסמין (חלק אחרון, ולפניו לינקים לסיפור כולו)


פינת שיר
חלפי - (מריחות האביב נבוכות, דמי)
פינת שיר: קרם רגליים מטוסקנה
פינת שיר: איני רוצה להלשין אותה. "אושר"/ מאיה בז'רנו
פינת שיר: גילי חיימוביץ' - סינדרלה; הקלה מפתיעה
פינת שיר: כתבתי אלייך מכתב אהבה בקירילית - אדמיאל קוסמן
פינת שיר: עצבות הבגדים והרהיטים
פינת שיר - עוגת שוקולד/ מיה לוי-ירון
פינת שיר: שני שירים נפלאים של רמי סערי
פינת שיר: נגן בי/ אפרת מישורי
פינת שיר: שיר חדש/ סמדר הרצפלד
תיירים. פינת שיר עם סיפור, מוקדשת באהבה לרוני ג'
פינת שיר: עזוב אותי מקרמים/ אריאל להמן
פינת שיר: שני שירים מאת אווה קילפי
פינת שיר: צולעת על הלב - גילי חיימוביץ'
פינת שיר: שניים של רביקוביץ'
סונט 130 מאת שייקספיר: פינת שיר מורחבת +
פינת שיר: לכבוד צאת ספרו של גיורא פישר, "אחרי זה"
פינת שיר: רחש/ אליעז סגל
פינת שיר: כוכבית/ אגי משעול
פינת שיר: "דבר המשורר לא פתר"/ ענת לויט
למשל
האוקיינוס הלא שקט
ענק הרגע הזה / חיה שנהב


שירים
[את רוצה עוד לשיר]
[בחיבוק שלך יש זמן]; שפת חבל הטבור
[לקחת את ילדתי]
X מסמן את המקום (בסוף הפוסט)
אות האהבה
אחי
בבודפשט קנית בלונים ופרחים
בגן המשחקים
בית, חתול ואהבה
בסיבוב הנחש
בעלת בית הקולנוע + איך נפלת ברשתו
דרכים
העדרך (בסוף הפוסט)
התרגשות מצמיתה
ואולי פתאום אפגוש אותך
חתולוביץ'
יופיו
לא הייתי מלכת חיי הלילה של ירושלים
לפעמים הירח
מילים
מכתב בבקבוק
מרווח חדש להפתעה
סוחרי הנשים
עפר וכוכבים
פלסטר
פני בת הארבע
פעם אהבה גדולה + הדג האחרון
פריז או אהובי
צ'לנוב; אף פעם לא אמחק
קינת הגינה; בבוקר
קשה לדבר את האהבה הטובה
ריקוד
שכבות
שתי אהבות; הגדרות חדשות; האהבה מקלקלת את השורה
שתיים בצהריים
דרכים
צ'לנוב; אף פעם לא אמחק (שירים)
כמה שירים
בריז'יט (שיר)
רומפלשטילצכן (שיר חדש)
צחת-העור ואדמונית
שוקולד מריר
פרעה - שיר שהופיע גם בבננות. עם הקוראים הכפולים הסליחה :)
באתי אליך ילדה
דודתי שמתה
שני שירי עין כרם
שרדינגר
שעת החסד - לא של יהודה עמיחי, שלי מגיל 15
הרדיפה אחרי האושר
ואלד אותךָ איש (דרקולה 2)
אושר לפי מידה
אותו נהר
כמו עובר
I Dreamt Lord Voldemort
עולם
שלושה פוסטים באחד
גב תפוס
יום האישה
לקראת שיחה
רק ההבטחה
העדשה
חתולים
יום שלישי, ערב שבועות
מיצפטל
שירים שהקראתי באזכרה
לָמה געגועים
השעה המכריעה
דבר בלתי נראה
קופסה, ולא לסגור את ישרא!


פוסטים נבחרים
A man who needs your love
crush
Lou and Andy
sometimes I hear my voice
אהבה שאינה תלויה בדבר
אומרים לנו שיש אוריינות אחרת
אוצרות
אושרים
איזה כיף שכן, איזה כיף שלא
אמפתיה
אני מעדיפה
ב"נ ומ"מ רוקדות
בזכות האהבה העצמית
גוונים של אהבה
דיוק הכאב וטשטוש האושר
האוניברסיטה בהר הצופים, מפת תשוקה
האיש העצוב ביותר בעולם
הארה קטנה
הדהוד
ההגדה לבית פולטי
הכלב השחור - סיפור
הכפתור של חזי
המלחמה שלי ב"מנוחת הלוחם"
העין (סיפור) - חלק ב'
העין (סיפור) חלק א'
הפנר יודע לדבר אהבה
הצד האפל של לטרון
התאווה לדעת ולהבין
ולא היה באייקון אלא זוהר
ז'ק ברל
חברות הדדית
חיבוקים
טרטיף
יום הולדת 35
יומולדת שנה לבלוג
כמו רדיו
לבבי התרגל אל עצמו
להפשיר את הקרח
למה אני לא אוהבת אירוניה
מדעי הדחייה
מחסן ישן של כלים
מיכאל, המציאות
מילות חיבה
מילים
מישהו לבכות אתו
מישהו לרוץ אתו
מסיבת כיתה שנות השמונים
מקרונים, סקטים וביצה
סוגים של עייפות (בעיקר התגובות!)
עוברות האורח
קורפו
קפקא מון אמור
קצת הוא
שאלון
שינה (סיפור)
שלושה סרטים שהטביעו חותם
שליחים
שפות
שש מילים מחפשות משורר
תנינה מתארחת בבלוג
הפנר יודע לדבר אהבה
תנינה והטטושון
חול
גלגוליו של שיר אהבה
I'm in love again
rare and precious jethro tull 9/8/2010
הדיו של עינייך/ מילים ולחן: פרנסיס קאברל
העיר שמתחת לעיר
האלילות 1: ארתה קיט
גשר
הגשם מדבר כדרך אוהבים
A Paris
על סוסים וסדינה סאטן
דוּדֵי שמחה
לחקור וגם להתעטף: על זיכרונותיה של סימון דה בובואר
האלון והבלוט
הביטחון הנפלא של ג'ואן ארמטריידינג
קצר וחטוף ושובר את הלב

"לא ידעתי שאפשר לאהוב את האישה שאוהבים"
לדבר על מורקמי היה לדבר אהבה
נס שדבר אינו מוחק את העיקר
תפוחים
בוקר שבת
שיחת לב אל לב
שיר מתנגן לי בראש
גן חיים
p או לא p
משולחנה של המתרגמת
להסכין עם גבולות קיומנו
משני הצדדים. עכשיו.
אהבה שמרחיבה את העולם
ההבדל הדק בין תפאורה ריקה לעולם ומלואו
נשף
יותר מדי עיניים ופחות מדי חול
סלון כריות
טעם של מחמאה שנשארת
חומר סותר בדידות
Danish (חרדה+זמן)
מאיפה באה האהבה הזאת? (עוד פוסט על אברהם הפנר)
איש האופניים
קרוב רחוק קרוב
הנה אני ממשיכה
מוצלחת
האיש שהילד בו חי
אנשי הפח
כמו עִם
הנה הגשם שוב
על Terms of Endearment (בלי ג'ק ניקולסון)
דג האותיות
איה
אקורד ברור של אהבה
חיי עץ
וגם אני אומרת משהו על פיט סיגר
And I'm a music lover
הפסקת קפה רגע לפני
Undressed to kill
Of Woman Born

מכתב ליהודה עמיחי
הקולות שמתחת לעור: על "מקהלה הונגרית"
מרבה להקשיב: על "מבט חטוף של הנצחי"/ אליענה אלמוג

היער והפארק
הרי זאת אני הבוערת: על "ג'זבל" עם בטי דייוויס
there's nothing else above a heart
במקום הסד של הסטנדרטים


אני ברשת
Murakami in Jerusalem
על "הספר הקטן" בנרג'
הדף שלי בלקסיקון הספרות העברית החדשה
מדף הספרים שלי בNRG
מתברר שהספרים שלי עוד קיימים
"מילת אהבה" ב"שיר חדש"
אנדרלמוסיה מציירת את הטטושון ב"זוטא"
מצעד הקלישאות - ביקורת שכתבתי במעריב
ביקורת על "ריגוש" של ג'קי קולינס
אין אני לי - הרצאה על "באפי" באייקון 2005
הרצאה מכנס עולמות על התבגרות מינית בבאפי
התנצחויות, בלבול ופשטידה - מאמר שלי על "באפי"
הדף שלי ב"במה חדשה"


הספרים שמכירים אותי
אובססיה זה שם של בושם/ אריאל להמן
אמה/ ג'יין אוסטן
ג'יין אייר/ שרלוט ברונטה
הדרמה של הילד המחונן/ אליס מילר
הנה אני מתחילה/ יהודית קציר
מי יציל את תנינה/ נורית זרחי
מישהו לרוץ איתו/ דויד גרוסמן
עין החתול/ מרגרט אטווד
פרקי חיים של דובין/ ברנרד מלמוד
קפקא על החוף/ הרוקי מורקמי
שתהיי לי הסכין/ דויד גרוסמן
תקוות גדולות/ צרלס דיקנס


קשר כזה, כמו שבינינו (סיפור)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11


התעוררות (סיפור)
1
2
3
4
5
6 - סוף
4/2011

"לא ידעתי שאפשר לאהוב את האישה שאוהבים"

 

לקחתי מהספרייה את "מכתבים גנובים", ספר אוטוביוגרפי שכתב ז'ראר דפרדייה בסוף שנות השמונים, בצורת עשרים וחמישה מכתבים לנמענים, מהם קונקרטיים (הוריו, אשתו) ומהם מופשטים (העבודה, הטבע). (יצא לאור בתרגום עברי של חנה לבנת בזב"ם ב-1991.) רציתי לחפש שם את עקבות הליטוף המופלא ההוא. ומצאתי... ולפני פרידה מהספר העתקתי לי ולכם כמה קטעים נבחרים:

 

אומרים שאני אחוז-בולמוס, שאני עובד ללא ליאות. אבל מעולם לא ידעתי מהי עבודה. מעולם לא הרגשתי את עצמי שרוי בעיצומה של עבודה. אין לי פנקס, אני לא רושם. יש לי מערכת של שעות-לב. אני לא שוכח לאן אני צריך ללכת, אבל יותר מכול אני לא שוכח מי הוא המחכה לי. אני נמצא בתוככי תשוקתו של הזולת. מאז ומתמיד השתדלתי להיות נחשק. מאז ומתמיד חלמתי להיות התשוקה, והרי זה ההיפך הגמור מן העבודה. אני לא רוצה להשיג, להגיע. אני לא אוהב את הסופים [...] ואין דבר יותר דפוק מן ההישג. אי אפשר להגיע ל-9.9 למאה מטרים בכל ריצה.

[מתוך מכתב אל העבודה]

*

 

 

היו לנו יחד גם רגעים של שלווה, של גילוי-לב, פטריק. מנוחה אמיתית של לוחמים. אתך הייתי רוצה לחוות הרפתקה. אל תתקומם. לא אותו סוג של מעשה סדום סתמי שיש ב"פרחחים" [...].

ההומוסקסואליות היא בלי ספק הרבה יותר עדינה ממה שנוהגים לומר עליה. פרט לזה אינני יודע מה היא, למה היא דומה. אני יודע רק שיש רגעים. הם יכולים להיווצר עם אישה, עם גבר, עם חיה, עם בקבוק של יין. אלה הם מצבים של חסד שזוכים בהם.

[מתוך מכתב אל פטריק דוור]

*

 

היכיתי יותר מדי שורשים באדמה מכדי שאוכל להבין את העיר. העיר דומה בעיני לדירה סגורה וטחובה. היא מעוררת בי פחד ממקומות סגורים, עושה אותי מרושע. לא, הדבר היפה ביותר שיכול להיות לך הוא האדמה. ובשביל מה? בשביל לדרוך בתוכה, ראש כרוב!

 [מתוך מכתב אל הטבע]

 *

 

באור ראיתי גם פה מרהיב, פה מושלם, מעוצב להפליא. באופן כזה ראיתי, מקרוב, המון פרטים. בדרך כלל קולטים תחילה איזו תמונה כללית של האדם. אבל במקרה הזה שוטטתי מעינייך אל פיך, ממצחך אל ידייך. בכל פעם הופתעתי מחדש, בעוצמה שווה. [...]

את דיברת אליי באופן כזה ששמעתי הכול. הפסקתי להיות חירש, אטום. [...]

לא ידעתי מהו רגש האהבה. לא ידעתי שאפשר לאהוב את האישה שאוהבים. בראשי הייתה האם היולדת בדמה והזונה שמשלמים לה כדי לא לחשוב על זה. [...]

אתך חשתי תמיד רגש של חירות שאין כדוגמתו. אני יכול להיות אני-עצמי, לעולם אינני חש משהו אסור, משהו נגדי..."

[מתוך המכתב לאשתו אליזבת]


גם אתם הרגשתם צורך לראות איך אליזבת נראית? :)

 

 

*

 

"ההווה הוא הדבר העז ביותר עלי אדמות מפני שהוא מה שקיים. הוא קיים. זה הדבר שקוראים לו חיים. עם הריחות שלו, עם המבוכות שלו. [...]

קיבלתי את המוות שלהם [של הוריו] כמו מתנה. מעולם לא ידענו לשוחח שלא באמצעות הכאב.

נולדתי באחד מימי ה-27 בדצמבר[...] לילט [אמו] לא רצתה שאוולד [...] היא לא נסעה לשום מקום, לא קיבלה מתנה, מכיוון שחג המולד הזה של שנת 1948 היה לה כאב, כאב כביר בוודאי. [...] נולדתי כמו מתנה של עניים [...]: בעיניי זו היפה מכול.

[...] המוות, המוות שלהם, דומה לתיק שנשמט לך מהידיים. פירושו להתרגל לנסוע בלי מטען. אתה מרגיש קל יותר אבל עם כל היעלמות אתה מבין שהמסע הולך ומתקצר."

[מתוך סוף דבר, המכתב ה-25]

 

 

אחרי המסע הזה עם "מכתבים גנובים", חזרתי אל הרגע המכונן, עוד לפני שהבשיל דפרדייה לדמות המפקח בלאמי בעל הליטוף שאין לעמוד בפניו. אולי לא הרגע שהתאהבתי בו, כי התאהבתי בו ב"ז'אן דה פלורט" בדמות גיבן שמקלל את השמים, אלא הרגע שבו הדמות והיכולות שלו לבשו מילים וסיפור שמצאו הד בלבי – בדמותו של הגבר שֶׁאפו המוגזם מסמל את שאר הרוח שלו, את תחושתו שהוא גדול בכמה מידות על העולם, משונה בפיוטיות של נפשו, רב מהכיל.

 

הנה קטע מ"סירנו דה ברז'רק", מחזהו של אדמון רוסטן מן המאה ה-17 על האציל בעל האף הגדול, שלא העז לממש את אהבתו לרוקסן היפה ושלח לה מכתבי אהבה דרך מחזרה הצעיר והיפה כריסטיאן. מי ניצל את מי, כריסטיאן שכבש את אהובתו באמצעות מילותיו של אחר, או סירנו שביטא את רגשותיו בלי להתמודד עם המציאות בשר ודם של מערכת יחסים?

כאן משיב סירנו למישהו שהעז להתגרות בו באמירה: "אדוני – יש לך אף – גדול מאוד!"

 

http://www.youtube.com/watch?v=7LBvX47XVvk

 

מתוך התרגום של ט. כרמי (הוצאת זב"מ):

 

"אה! לא! קצר מדי, אדון צעיר.

יכולת לומר – אלוהים! – דברים למכביר

בשינויי גוון וטון – למשל:

תוקפני: 'אילו היה לי אף כזה מגודל,

הייתי מזדרז אל מנתח!'

ידידותי: 'אל תוך הספל הוא ודאי צונח:

כדאי שתחבר אליו זרנוק!'

תיאורי: 'זה תל! זה גבע! לא, זה צוק!

זה הררים של געש ולבה!'

סקרני: 'האם זה משמש – שולחן כתיבה?'

 

[ועוד ועוד...]

 

"כל זה יכולת להגיד, ועוד,

אילו היה לך קצת שכל בקודקוד..."

 

ובסוף-בסוף הוא אומר שרק לו עצמו מותר להעליב את אפו.

כזהו סירנו, שָׂשונו ואסונו מוכרחים להיות בידיו שלו.

 

וז'ראר? אני נפרדת ממנו ב'להתראות במסע הבא'...

 

 

***

תוספות עצובות (איזו מין אוהבת אני שלא ידעתי בכלל?... אחת שמנותקת מהמציאות...)

ז'ראר ואליזבת דפרדייה התגרשו ב-1996.

בנם גיום דפרדייה מת ב-2008 מסיבוך של דלקת ריאות.

כל כך עצוב.

ואולי גם משם באים העומקים של בלאמי. איזה מחיר יקר...

 

 

 

 

 

נכתב על ידי לי עברון-ועקנין, 29/4/2011 19:56
16 תגובות   הוסף תגובה     הצג תגובות כאן     0 הפניות (TrackBack) לכאן     קישור ישיר לקטע     שלח ל'שווה קריאה'     הוסף למומלצים שלי     לקטע הקודם     לקטע הבא     לבלוג המלא
תגובה אחרונה של לי ב-5/5/2011 18:37



112,473
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ללי עברון-ועקנין אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על לי עברון-ועקנין ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2006 © Nana 10 (ע"ר)