בלוגים קרובים  בר קבועים  הוסף לקבועים שלי   שלח המלצה לחבר   הפורום   קישור ישיר לכאן   דף כניסה
החיים שמתחת לחיים

נפשי נפגעה כריאותיהם של מלטשי יהלומים; נפלאים וקשים ימי חיי (יהודה עמיחי)
 
כינוי: לי עברון-ועקנין
גיל: 49

ICQ:
מלאו כאן את כתובת ה-email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח
הצטרף כמנוי SMS
בטל מנוי SMS

RSS  (הסבר)

 << ינואר 2008 >> 
א ב ג ד ה ו ש
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

ארכיון:

חיפוש טקסט בקטעים:

חפש
חלון מסרים:
הוסף מסר

הבלוג חבר בטבעות:
« בלוגרוטיקה » ±
« הקומונה של לי » ±
« מועדון קריאה » ±





יסמין (סיפור)
יסמין (אגדה בהמשכים) (1)
יסמין (אגדה בהמשכים) (2)
יסמין (אגדה) (3)
יסמין (אגדה בהמשכים) (4)
יסמין (אגדה בהמשכים) (5)
יסמין (אגדה בהמשכים) (6)
יסמין (7)
יסמין (8)
יסמין (9) - אחד לפני האחרון.
יסמין (חלק אחרון, ולפניו לינקים לסיפור כולו)


פינת שיר
חלפי - (מריחות האביב נבוכות, דמי)
פינת שיר: קרם רגליים מטוסקנה
פינת שיר: איני רוצה להלשין אותה. "אושר"/ מאיה בז'רנו
פינת שיר: גילי חיימוביץ' - סינדרלה; הקלה מפתיעה
פינת שיר: כתבתי אלייך מכתב אהבה בקירילית - אדמיאל קוסמן
פינת שיר: עצבות הבגדים והרהיטים
פינת שיר - עוגת שוקולד/ מיה לוי-ירון
פינת שיר: שני שירים נפלאים של רמי סערי
פינת שיר: נגן בי/ אפרת מישורי
פינת שיר: שיר חדש/ סמדר הרצפלד
תיירים. פינת שיר עם סיפור, מוקדשת באהבה לרוני ג'
פינת שיר: עזוב אותי מקרמים/ אריאל להמן
פינת שיר: שני שירים מאת אווה קילפי
פינת שיר: צולעת על הלב - גילי חיימוביץ'
פינת שיר: שניים של רביקוביץ'
סונט 130 מאת שייקספיר: פינת שיר מורחבת +
פינת שיר: לכבוד צאת ספרו של גיורא פישר, "אחרי זה"
פינת שיר: רחש/ אליעז סגל
פינת שיר: כוכבית/ אגי משעול
פינת שיר: "דבר המשורר לא פתר"/ ענת לויט
למשל
האוקיינוס הלא שקט
ענק הרגע הזה / חיה שנהב


שירים
[את רוצה עוד לשיר]
[בחיבוק שלך יש זמן]; שפת חבל הטבור
[לקחת את ילדתי]
X מסמן את המקום (בסוף הפוסט)
אות האהבה
אחי
בבודפשט קנית בלונים ופרחים
בגן המשחקים
בית, חתול ואהבה
בסיבוב הנחש
בעלת בית הקולנוע + איך נפלת ברשתו
דרכים
העדרך (בסוף הפוסט)
התרגשות מצמיתה
ואולי פתאום אפגוש אותך
חתולוביץ'
יופיו
לא הייתי מלכת חיי הלילה של ירושלים
לפעמים הירח
מילים
מכתב בבקבוק
מרווח חדש להפתעה
סוחרי הנשים
עפר וכוכבים
פלסטר
פני בת הארבע
פעם אהבה גדולה + הדג האחרון
פריז או אהובי
צ'לנוב; אף פעם לא אמחק
קינת הגינה; בבוקר
קשה לדבר את האהבה הטובה
ריקוד
שכבות
שתי אהבות; הגדרות חדשות; האהבה מקלקלת את השורה
שתיים בצהריים
דרכים
צ'לנוב; אף פעם לא אמחק (שירים)
כמה שירים
בריז'יט (שיר)
רומפלשטילצכן (שיר חדש)
צחת-העור ואדמונית
שוקולד מריר
פרעה - שיר שהופיע גם בבננות. עם הקוראים הכפולים הסליחה :)
באתי אליך ילדה
דודתי שמתה
שני שירי עין כרם
שרדינגר
שעת החסד - לא של יהודה עמיחי, שלי מגיל 15
הרדיפה אחרי האושר
ואלד אותךָ איש (דרקולה 2)
אושר לפי מידה
אותו נהר
כמו עובר
I Dreamt Lord Voldemort
עולם
שלושה פוסטים באחד
גב תפוס
יום האישה
לקראת שיחה
רק ההבטחה
העדשה
חתולים
יום שלישי, ערב שבועות
מיצפטל
שירים שהקראתי באזכרה
לָמה געגועים
השעה המכריעה
דבר בלתי נראה
קופסה, ולא לסגור את ישרא!


פוסטים נבחרים
A man who needs your love
crush
Lou and Andy
sometimes I hear my voice
אהבה שאינה תלויה בדבר
אומרים לנו שיש אוריינות אחרת
אוצרות
אושרים
איזה כיף שכן, איזה כיף שלא
אמפתיה
אני מעדיפה
ב"נ ומ"מ רוקדות
בזכות האהבה העצמית
גוונים של אהבה
דיוק הכאב וטשטוש האושר
האוניברסיטה בהר הצופים, מפת תשוקה
האיש העצוב ביותר בעולם
הארה קטנה
הדהוד
ההגדה לבית פולטי
הכלב השחור - סיפור
הכפתור של חזי
המלחמה שלי ב"מנוחת הלוחם"
העין (סיפור) - חלק ב'
העין (סיפור) חלק א'
הפנר יודע לדבר אהבה
הצד האפל של לטרון
התאווה לדעת ולהבין
ולא היה באייקון אלא זוהר
ז'ק ברל
חברות הדדית
חיבוקים
טרטיף
יום הולדת 35
יומולדת שנה לבלוג
כמו רדיו
לבבי התרגל אל עצמו
להפשיר את הקרח
למה אני לא אוהבת אירוניה
מדעי הדחייה
מחסן ישן של כלים
מיכאל, המציאות
מילות חיבה
מילים
מישהו לבכות אתו
מישהו לרוץ אתו
מסיבת כיתה שנות השמונים
מקרונים, סקטים וביצה
סוגים של עייפות (בעיקר התגובות!)
עוברות האורח
קורפו
קפקא מון אמור
קצת הוא
שאלון
שינה (סיפור)
שלושה סרטים שהטביעו חותם
שליחים
שפות
שש מילים מחפשות משורר
תנינה מתארחת בבלוג
הפנר יודע לדבר אהבה
תנינה והטטושון
חול
גלגוליו של שיר אהבה
I'm in love again
rare and precious jethro tull 9/8/2010
הדיו של עינייך/ מילים ולחן: פרנסיס קאברל
העיר שמתחת לעיר
האלילות 1: ארתה קיט
גשר
הגשם מדבר כדרך אוהבים
A Paris
על סוסים וסדינה סאטן
דוּדֵי שמחה
לחקור וגם להתעטף: על זיכרונותיה של סימון דה בובואר
האלון והבלוט
הביטחון הנפלא של ג'ואן ארמטריידינג
קצר וחטוף ושובר את הלב

"לא ידעתי שאפשר לאהוב את האישה שאוהבים"
לדבר על מורקמי היה לדבר אהבה
נס שדבר אינו מוחק את העיקר
תפוחים
בוקר שבת
שיחת לב אל לב
שיר מתנגן לי בראש
גן חיים
p או לא p
משולחנה של המתרגמת
להסכין עם גבולות קיומנו
משני הצדדים. עכשיו.
אהבה שמרחיבה את העולם
ההבדל הדק בין תפאורה ריקה לעולם ומלואו
נשף
יותר מדי עיניים ופחות מדי חול
סלון כריות
טעם של מחמאה שנשארת
חומר סותר בדידות
Danish (חרדה+זמן)
מאיפה באה האהבה הזאת? (עוד פוסט על אברהם הפנר)
איש האופניים
קרוב רחוק קרוב
הנה אני ממשיכה
מוצלחת
האיש שהילד בו חי
אנשי הפח
כמו עִם
הנה הגשם שוב
על Terms of Endearment (בלי ג'ק ניקולסון)
דג האותיות
איה
אקורד ברור של אהבה
חיי עץ
וגם אני אומרת משהו על פיט סיגר
And I'm a music lover
הפסקת קפה רגע לפני
Undressed to kill
Of Woman Born

מכתב ליהודה עמיחי
הקולות שמתחת לעור: על "מקהלה הונגרית"
מרבה להקשיב: על "מבט חטוף של הנצחי"/ אליענה אלמוג

היער והפארק
הרי זאת אני הבוערת: על "ג'זבל" עם בטי דייוויס
there's nothing else above a heart
במקום הסד של הסטנדרטים


אני ברשת
Murakami in Jerusalem
על "הספר הקטן" בנרג'
הדף שלי בלקסיקון הספרות העברית החדשה
מדף הספרים שלי בNRG
מתברר שהספרים שלי עוד קיימים
"מילת אהבה" ב"שיר חדש"
אנדרלמוסיה מציירת את הטטושון ב"זוטא"
מצעד הקלישאות - ביקורת שכתבתי במעריב
ביקורת על "ריגוש" של ג'קי קולינס
אין אני לי - הרצאה על "באפי" באייקון 2005
הרצאה מכנס עולמות על התבגרות מינית בבאפי
התנצחויות, בלבול ופשטידה - מאמר שלי על "באפי"
הדף שלי ב"במה חדשה"


הספרים שמכירים אותי
אובססיה זה שם של בושם/ אריאל להמן
אמה/ ג'יין אוסטן
ג'יין אייר/ שרלוט ברונטה
הדרמה של הילד המחונן/ אליס מילר
הנה אני מתחילה/ יהודית קציר
מי יציל את תנינה/ נורית זרחי
מישהו לרוץ איתו/ דויד גרוסמן
עין החתול/ מרגרט אטווד
פרקי חיים של דובין/ ברנרד מלמוד
קפקא על החוף/ הרוקי מורקמי
שתהיי לי הסכין/ דויד גרוסמן
תקוות גדולות/ צרלס דיקנס


קשר כזה, כמו שבינינו (סיפור)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11


התעוררות (סיפור)
1
2
3
4
5
6 - סוף
1/2008

אני אוהבת את פיטר ברוק

[אם אין לכם כוח לקרוא קטע ארוך, קראו רק בסוף את המודגש. והכי חשוב – סעיף 3, אפשר גם לקרוא רק אותו.]

 

כבר הרבה שנים אני אוהבת את פיטר ברוק, במאי התיאטרון הבריטי יליד 1925 (יבדל"א ושיהיה בריא!).

זה התחיל בסרט שראיתי פעם בטלוויזיה, אולי עוד כשהייתי תלמידת במגמת תיאטרון בתיכון. ברוק דיבר שם על שייקספיר ועל זה שבמחזות של שייקספיר היה הכול. גם תרבות "גבוהה" (הרובד העיקרי שאנחנו תופשים היום, ממרחק הזמן והשינויים בשפה), וגם רמיזות מיניות ואלימוּת ומתח. כיוון שהקהל בתיאטרון הגלוֹבּ שלו היה מיקרוקוסמוס של החברה כולה, שייקספיר היה צריך לפנות לכולם בבת אחת, להיות עמוק ומעניין ובה בעת נגיש ומותח. כבר אז הדברים מאוד דיברו אליי: ברובד האנטי-סנובי – מה שנראה גבוה ואליטיסטי בעצם אינו כזה; בגלל אהבתי לשייקספיר; ובגלל נטיית הלב הכללית שלי, שנוהה אחרי יצירות אמנות שהן מתוחכמות ועמוקות וגם נגישות. אני כועסת כשאני קוראת ספר שמשאיר אותי בלי כלום, שאני מרגישה שנכתב רק בשביל להימכר ולא בשביל להגיד משהו שבאמת בער בעצמותיו של המחבר להגיד. אבל גם כשאני קוראת ספר שעושה לי מבחני כניסה קשים מדי (כמו "אבשלום אבשלום" של פוקנר למשל). ואפשר להחיל את זה גם על האמנויות האחרות, וגם על אנשים. אני אוהבת אנשים חכמים ומעמיקים, אבל לא סנובים, שמדברים בגובה העיניים ומסוגלים לדבר גם עם מי שמשכיל פחות מהם.

אהבָתי לברוק גברה כשראיתי באחד מפסטיבלי ישראל את ההצגה שלו "האיש ש..." לפי הספר המעניין של אוליבר סאקס "האיש שחשב שאשתו היא כובע". ספר של תיאורי מקרה נוירולוגיים הפך אצל ברוק להצגה צנועה וקאמרית שמעמידה את האדם במרכז. זה לא נראה כמו תיאטרון, לא במובן שהייתי רגילה אליו בתיאטרון הישראלי, של שחקן שמנופף בידיו ומדבר בנימה היסטרית ובדיקציה ברורה מדי וכל כולו משדר: "עכשיו אני מ-ש-חק!". זה נראה כמו אנשים. הייתי אז כתבת ומבקרת תיאטרון בעיתון ירושלים, ואחרי ההצגה הקולגות שלי היו נבוכים. הם לא אהבו את ההצגה, "אבל זה פיטר ברוק", והם הרגישו לא נוח. אני אהבתי, אבל ברוב ההצגות האחרות הרגשתי לא נוח.

לפני שנתיים (אם אני לא טועה) שוב ראיתי הצגה של ברוק בפסטיבל ישראל, "בנזי מת". שני שחקנים שהם עולם ומלואו, כי פשוט מאמינים להם שהם רואים את המציאות של המחזה לנגד עיניהם. וזו מציאות כואבת, של האפרטהייד בדרום אפריקה. ואיכשהו, אף על פי שהאיש הזה, בנזי, שמת, ובזכותו תהיה לאיש אחר תעודת זהות שתאפשר לו לשרוד ולפרנס את משפחתו – אף על פי שהאיש הזה שמת אינו אלא נעל ספורט בלויה שזרוקה על הבמה, זה לא מצחיק, זה משכנע ומרגש. (מתברר שפיטר ברוק מחבב נעליים כנקודת מוצא לאימפרוביזציה – כנראה הנעל בהצגה היא שריד לאלתורים מהחזרות).

והשבוע לקחתי מהאוזן השלישית דיוידי ובו הפקת "המלט" בבימויו של ברוק, בכיכובו של אדריאן לסטר שהדהים אותי אף הוא באחד מפסטיבלי ישראל כרוזלינד ב"כטוב בעיניכם" – אישה שמתחפשת לגבר שמעמיד פני אישה – והשחקן כאמור גבר – ואדריאן לסטר היה כל כך מדהים שכבר לא היה חשוב בכלל אם הוא אישה או גבר, הוא פשוט היה סקסי, סקסיות שנובעת מהאישיות והיא הרבה מעבר למין ומגדר.

אז נחזור לברוק, המלט שלו הפחיד אותי, פתאום הכול נהיה הרבה יותר אמיתי למרות שהחרבות היו מקלות עץ פשוטים. ולמרות שבדרך כלל מביימים את הסצנה של המלט ואופליה ("לכי לך למנזר") כחצי אונס, וכאן הוא "רק" שפשף לה את הפנים (כשהוא מדבר על הנשים שמציירות להן פרצוף אחר ממה שאלוהים נתן להן), הוא ממש הפחיד אותי, אדריאן לסטר, והבנתי מאוד את לארטס שנרתע ממנו.

היה בדיוידי גם סרט שעשה סיימון ברוק, הבן, על אביו. ושם אמר פיטר ברוק כמה דברים נפלאים שרלוונטיים לכתיבה ולחיים ולא רק לתיאטרון:

 

  1. חצי הכוס המלאה וחצי הכוס הריקה

ברוק אמר שעבודת השחקן היא לא לעשות דברים אלא לרוקן את עצמו כדי לאפשר לדברים לקרות. אבל שמגיל מסוים, כששחקן כבר צבר ניסיון חיים ועושר של חוויות, הוא כבר מלא, וכל מה שבתוכו יכול לשמש את הדמות ואת ההצגה. ויש כאן כביכול סתירה, הוא אמר: להיות גם ריק וגם מלא. ואני כל כך הבנתי את זה! זה התחבר למשהו שאני מרגישה, גם לגבי הכתיבה שלי וגם בחיים בכלל. שעד לפני שנתיים-שלוש עוד לא התמלאתי מספיק, וזה גרם לי חוסר שקט. הייתי מוכרחה לצבור עוד ועוד חוויות ולא יכולתי להקשיב ולעבד ולספוג עד הסוף. ועכשיו כבר יש בתוכי מה שיכול להדהד, ולכן אני יכולה לעשות פחות, ולחוות פחות, אבל כל אלמנט חדש שנכנס מתלבש על דברים קיימים, מעורר אותם, ואני יכולה להבין משהו חדש על החיים ו/או לכתוב סיפור או שיר.

 

  1. ביקורת

מעניין לחשוב על זה בהמשך לדיון שהתנהל בבלוג שלי, ואחר כך אצל מיק, על הביקורת ונחיצותה או אי נחיצותה: ברוק אמר שהבמאי צריך להיות מאוד אקטיבי וביקורתי כלפי השחקן, אבל שיש שלבים שבהם השחקן "מחפש משהו", ובשלבים האלה הבמאי צריך רק להיות קשוב ובשום אופן לא לבקר כי ביקורת בשלב הזה תעצור את החיפוש ותחזיר את השחקן אל הבנאלי והמוכר.

 

  1. התיאטרון והחיים – הכי הכי חשוב!!!!!!!

מזה הכי התרגשתי.

ברוק אמר שהוא לא רוצה להיקרא "אוהב תיאטרון". "אם לא הייתי עושה תיאטרון," אמר, "לא הייתי מרגיש שנגרע ממני שום דבר. אפשר לאהוב את החיים, ולגלות שמוזיקה, למשל, נותנת להם צורה יפה; אבל לאהוב את התיאטרון זה לאהוב צורה – כמו לאהוב בגדים בלי להתייחס לאדם שבתוכם."

ואז הבנתי למה אני אוהבת את פיטר ברוק. כי הוא אוהב קודם כול את החיים ואוהב אנשים. וגם אני כתבתי על עצמי בבלוג בבננות: "אוהבת אנשים ומילים", בסדר הזה.

והבנתי ביתר שאת למה רוב שנות עיסוקי בתיאטרון (מכל מיני כיוונים) – סבלתי. כי בדרך כלל הגישה הייתה שאנחנו בשביל התיאטרון ולא הוא בשבילנו (ואם הוא בשבילנו, אז כבידור, אבל לא באמת כדי לבטא את הנשמה), צורה קפואה שקמה על החיים שבתוכה. ואוי, איך שאני אוהבת את החיים.

 



נכתב על ידי לי עברון-ועקנין, 24/1/2008 21:59
54 תגובות   הוסף תגובה     הצג תגובות כאן     0 הפניות (TrackBack) לכאן     קישור ישיר לקטע     שלח ל'שווה קריאה'     הוסף למומלצים שלי     לקטע הקודם     לקטע הבא     לבלוג המלא
תגובה אחרונה של לי ב-27/2/2008 09:30



112,473
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ללי עברון-ועקנין אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על לי עברון-ועקנין ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2006 © Nana 10 (ע"ר)