מבוא:
תמיד ידעתי שהעולם סובב סביבי ולא סביב השמש. דווקא בשבוע שאני נוטל חלק מקורס נהיגה מונעת על מנת לזכות ברישיון הנהיגה הצבאי (כי זה שאני נוהג 7 שנים באזרחות לא נחשב - הכבישים מתנהגים אחרת כאשר אתה מגוייס כנראה) זה גם שבוע מיוחד של עמותת "אור ירוק" ובכלל מתפרסמת הכתבה הבאה בynet: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3440735,00.html
האמת היא שקורס הנהיגה המונעת היה ממש טוב - לא כל משעמם בו מרעננים את חוקי הנהיגה ומה עושה כל שלט כי עם כל הכבוד לחוברת התיאוריה אנשים לא נהרגים בכביש כי הם לא ידעו מה אומר שלט זה או אחר, (יש את השלט משולש אדום עם סימן עצור קטן באמצעו שמורה שעוד 10 מטרים או משהו כזה יגיע תמרור עצור - ???) אנשים נהרגים בכביש בגלל מהירות!
כמו התוכנית של חיים הכט וכמו הידיעות על משפחה שנקטלה על ידי נהג משאית עם 190 עבירות תנועה, גם הקורס הזה עשה לי משהו ולפחות לתקופה הקרובה אני נהג זהיר הרבה יותר - ככה אני יודע, על פי אני עצמי, שככל שיראו לנו יותר זוועות בטלויזיה ויראו לנו יותר מה המשמעות של קטל לפחות חלקינו ננהג באופן זהיר יותר.
בין שני הימים:
הקורס היה בין יומיים, רביעי וחמישי, וככה מצאתי את עצמי נוהג בפעם הראשונה בחיי בצורה הכי נכונה שאני מסוגל ביום רביעי בבוקר. הרשמים שלי חיוביים מאוד. ראשית, כמו שהמדריך טען, אתם מגיעים לנקודת העיד שלכם פחות עצבניים. מיעוט הבלימות והנסיעה היציבה על צד ימין שאיננה מצריכה יכולות של טייס קרס אלא של דייג פנסיונר ושומרת על לחץ דם נמוך, משאירה אתכם נינוחים גם לאחר החנייה. שנית, אתם באמת שלא חוסכים יותר מדי זמן, בנסיעה מנתניה לגבעתיים, ההפרש בין ה120 קמ"ש היום-יומיים שלי לבין ה90 קמ"ש של אותו יום רביעי הסתכם ב5 דקות הפרש (והנה יגיע החכמולוג שסיים בגרות ופיסיקה ויראה לי נוסחות זמן-דרך ויטען שההפרש גדול הרבה יותר מבלי להתחשב ברמזורים, פקקים ובלימות לעקיפה).
הנקודה השלישית שלי היא היותר חשובה - יש אנשים נורמליים בכביש. יוצא שכאשר אתה נוסע לך על הנתיב הימין וכל הטייסים חולפים אותך בשמאלי, אתה מגלה שאתה חלק מדבוקה של אנשים שנוהגים כמו בני אדם. דבוקה שמלווה אותך כמה דקות טובות במהירות נסיעה חוקית. אני מאוד התרשמתי.
על מהירות וטעויות:
בסופו של יום, כל קורסי הנהיגה המונעת בעולם לא יגרמו לאנשים לא לעשות טעויות ולא לאבד ריכוז בנהיגה. האמת היא, כמו שציינתי בפני המדריך, שרמת הקשב של בן אדם היא עד 45 דקות (אם אתה מוכשר) ולכן בנסיעה ממוצעת מתל-אביב לחיפה אתה תאבד את הריכוז שלך לפחות פעם אחת אז ככה שאם אין לך מזל בפעם הזאת אתה תהרוג מישהו ותלך לכלא. חסכתי ממנו את הנתון היותר קשה, 45 דקות של קשב זה אמור קשב ממוצע לא רציף. באופן רציף רמת הקשב הממוצעת היא 2 דקות בלבד ומכיוון שרובינו אינם אלופי שחמט או נזירים, אנחנו מאבדים את הריכוז כל 2 דקות בערך בזמן הנסיעה. האם כולנו, אם כן, עברייני נהיגה? האם מגיע לכולנו ללכת לכלא אם נהרוג מישהו בגלל שניה של חוסר ריכוז, כמו שכל יפיי הנפש צורחים? - לדעתי לא, אם איבדת את הריכוז כי המחשבות שלך נדדו ונסעת במהירות נמוכה מהמותרת אז לטעמי אתה בסדר, לא עישנת או אכלת, לא שיחקת בטלפון או נרדמת, לא שתית, לא עלית מעל המהירות המותרת וגם לא סטית מן הנתיב. אם ילד קופץ לך למכונית בדרך משולבת כאשר אתה נוסע 30 קמ"ש והוא נהרג זה חבל אבל זו לא אשמתך.
מה שנכון הוא שקטלניות התאונות היא פונקציה של המהירות והתאונות בדרכים לא היתה בעייה לאומית אם אנשים היו מורידים את הרגל מהגז. לאף אחד לא אכפת מתאונות של נשים שלא מצליחות לעשות חניה ברברס או נכנסות אחת בשניה בגלל בלימות פתע - התאונות האלה נעשות במהירות נמוכות מאוד. התאונות של הגברים, לעומת זאת, נעשות במהירות גבוהות במיוחד ולעיתים תכופות מדי לוקחות חיים. אם כולנו נזכור שאנחנו מאבדים את הקשב שלנו בערך כל 2 דקות נוכל לומר לעצמינו שזה פשע מצידנו לעלות מעל המהירות המותרת - מי אני שאסע מעל 90 קמ"ש אם בשתי הדקות הקרובות אני לרגע אשכח בכלל שאני נוסע?!
על מבחן התיאוריה:
בסופו של הקורס הגישו לנו את מבחן התיאוריה שהוא כמו תעודת עניות של משרד הרישוי ומלחמתו בתאונות הדרכים. הנה מבחן שמציג לך שאלות כמו למי יש זכות קדימה בזמן שאוטובוס עולה במדרון תלול, על מי חלה חובת חגירת חגורת הבטיחות במכוניות משנת ייצור של עד 1986, איך צריכה משאית לסדר את מטען הסחורה שלה או מה ההבדל בין שלט אחד שלא ראית בחיים שלך לבין שלט אחר שלא תראה אף פעם. מה למבחן הזה ולמציאות? - האם מישהו עשה תאונה קטלנית כי הוא שכח איך נראה מעבר חציה? כי הוא שכח כמה מטרים לפני מסילת ברזל מתחילים להופיע שלטי הסימון? כי הוא שכח מה אומר חץ קדימה או מבוי סתום?
קורס מאוד מכובד נגמר באנחת טיפשות כאשר המדריך הגיש לנו את טפסי התיאוריה. לכל הפחות הוא לא טרח להקדיש זמן ללימוד משהו מהמבחן ופשוט עזר לנו לפתור אותו במהלכו.
על שופטים ובתי כלא:
אולי צריך לזרוק את השופטים שלנו לכלא. 17 פעמים נשלל רשיונו של נהג המשאית שרצח את הסולימאנים בשבוע שעבר. 190 עבירות תנועה ביניהם אי שמירת מרחק, חציה ברמזור אדום, חציה קו לבן, מהירות מופרזת ועוד והבן אדם חזר הביתה. עכשיו הוא מספר לנו שהכל "מן אללה". מה "מן אללה" חתיכת ניאנדרטל?! צריך לזרוק אותו וכל אחד מן השופטים שהותיר לו להמשיך ליסוע לתוך צינוק קטן, שישבו ויחשבו שוב האם הסולימאנים היו צריכים לשלם בגלל הטיפשות הפרובנציאלית של האחד והרחמנות האליטיסטית של האחרים.
אגב, הנהג מודה שהוא כנראה נהג קרוב מדי למיצובישי של הסולימאנים. הדרך היתה פנויה לדעתו והוא לא חשב שהם יבלמו בלימת פתע... בטח לא חשב, הקוף, כל אחד בישראל ששואלים אותו למה הוא נצמד מביא את אותה תשובה מטומטמת של "למה שהוא יבלום?- הדרך פנויה!". אגב, כאשר אתה נוהג במשאית של 14 טון כדאי שתשמור על איזה 150 מטר מרחק נסיעה כדי שבפעם שהמכונית מקדימה בכל זאת תחליט לבלום לא תצטרך להאשים את אללה בטיפשותך.