לא ציפיתי שבהצגה שהתחילת ב23:30 אולם הקולנוע יהיה מלא עד אפס מקום, וזה כולל כמובן את השורה הראשונה- זו שממנה אתה רואה כל כך לא טוב שאתה צריך ללכת לסרט עוד פעמיים בשביל להתרכז בשני השלישים שלא התרכזת בהם בפעם הראשונה. באטמן החדש הגיע, סוף-סוף יש מה לראות בעונת הקיץ המשעממת הזו!
שלא כמו שאר האנשים, אשר חלקם לצערי טרחו ללבוש על עצמם חולצת באטמן מיוזעת לרגל האירוע ולצבוע את כל האירוע במכחול אובר-חנוני מיותר, לא חיכיתי לצאת הסרט הזה מאז הסרט הקודם. אני מודה, הסרט הקודם זחל כמו הפקק האל-מותי בין צומת פולג לוינגייט כל בוקר וממש לא הביא חשק לראות את כולו. אבל הסרט הקודם, Batman begins, שינה את החוקים ואפשר היה לראות שהיוצרים של הסדרה החדשה באו בשביל באמת להתחיל הכל מהתחלה. הסדרה החדשה של באטמן לוקחת את דמות הקומיקס המאוד ילדותית ומקנה לו נופך ועומק שפוזל לכיוון דמויות קומיקס יותר "בוגרות" כמו קונסטנטין, V וכו' - סופר גיבור או לא, בשביל לכבוש את לב הקהל שגדל על באטמן ועכשיו שערו מתחיל להאפיר יש לשרטט את הדמות של באטמן מחדש.
אז לא, לא חיכיתי לסרט החדש מאז הסרט הראשון בסדרה החדשה, עומק או לא - קולנוע הוא מדיה מאוד מסובכת וגם טובי התסריטאים יכולים למצוא את התסריט שלהם מוגש בצורה לא טובה ולא מעניינת וזה, מבחינתי, סיכם את הסרט הראשון. אבל הרטט ברגליים שלי התחיל לעבוד כבר לפני חודש - תמיד אמרת שלעשות טריילרים זו אומנות ומי שהלך איתי פעם לסרט יודע שאני עלול לעקר את מי שבגללו אני אפסיד טריילרים - הם לא רק מכינים אותי לאיזה סרטים אמורים לפגוע בי בחודשים הקרובים, הם מעניינים ומרגשים כמו סרטים בפני עצמם. טריילר טוב ימשוך צופים אל אף שהסרט שאותו הוא מציג יכול להיות גרוע, ולהיפך לצערי גם כן נכון.
אז מה היה מיוחד בטריילר של באטמן? - הכל! אמנם נגמר בשניות בודדות די רעות, לטעמי, אבל כבר מהצפייה הראשונה בו הבנתי שאוהדי באטמן, סופר-גיבורים וסתם חובבי קולנוע הולכים לטעום את הרשע בצורה שלא טעמו אותו עד כה. הפעם הרשע מוגש אחרת.
סרטי קומיקס לרוב הם פשוטים, כמו הרבה מאוד סרטים והרבה מאוד תוצרי אומנות בכלל. הפשטות הזו עוזרת לנו להבין איפה אנחנו עומדים בעולם הזה, במה אנחנו מאמינים, היא מחנכת אותנו מחדש מצורה מאוד יבשה אבל ברורה, או אולי פשוט מזכירה לנו בצורה נאיבית מה שאנחנו כבר יודעים. בעולם כל כך מסובך כמו זה שאנחנו חיים בו, שמספר גווני האפור עצום כל כך שאנחנו הולכים לאיבוד בניסיון להבין איפה אנחנו ובמה אנחנו מאמינים, האומנים הרבה פעמים עוזרים לנו לשרטט את גבולות הגזרה - "זה טוב וזה רע". הטוב, כמו שאנחנו אוהבים מלידה, תמיד מנצח. את הפרקטיקה אנחנו מכירים, הטוב לא תמיד מנצח כי לא תמיד אנחנו יודעים להגדיר מה הוא "הטוב", אבל בקולנוע אנחנו מעדיפים, לפחות הרוב המוחץ, לקבל קצת טעימה מפשטות - מעולם ללא גוונים, רק צבעים.
באטמן החדש הוא לא כזה ואולי זה קשור להתבגרות הכללית של החברה האמריקאית, ההתבגרות שהתחילה מאירועי ה11.9. באטמן החדש עושה הכל בשביל לא ליפול למלכודת של סרט קומיקס פשוט עם הטוב האולטימטיבי והרע האולטימטיבי, סיפור שאת סופו אנחנו כבר יודעים מראש.
אז השינוי הזה ראיתי כבר בפעם הראשונה שראיתי את הטריילר, הרגשתי שהיוצרים ארזו לנו את הרשע בצורה אחרת - הג'וקר הופיע והוא היה שונה.
אין דרך להסביר כמה שמחתי מהג'וקר החדש. כן, הוא מחזיק את הסרט כמעט לבדו, כן המשחק של הית' לדג'ר מדהים, כן מגיע לו אוסקר וכן - הוא הצליח לעשות מה שג'ק ניקולסון לא הצליח - לשחק את הג'וקר כפי שהג'וקר צריך להיות. אולי בעקבות הסרט החדש האוהדים יתחילו להבין את שניקולסון לא סתם שיחק גרוע ב1989, הוא רצח את אחת מדמויות הרשעים המפחידות ביותר למשך 19 השנים שעברו מאז. ניקולסון עם המשחק הבינוני מינוס שלו הגיש לנו ג'וקר קריקטוריסטי ומעצבן בעוד שלדג'ר מגיש לנו את הורסיה האמיתית.
הסרט כולו עמוק, אפל וחסר פשרות. הוא מתוחכם אבל נשאר עדיין נאמן ליסודות הקומיקסיים שלו. קשה לחשוב על קאסט טוב יותר לסרט - צוות שחקני אופי שרק שמם מתריע על איכותו של הסרט. ג'ינהאל, אקהארט, פרימן, בייל, קיין וכמובן אולדמן! כל אחד צובע את הדמות שלו מחדש וביחד גורמים לנו להרגיש שאנחנו באמת, אולי בפעם הראשונה, מפחדים מהסביבה של באטמן.
באטמן החדש מציג ג'וקר פסיכי, לא פושע הומוריסטי אלא פסיכופט אמיתי - כזה שחוסר היכולת להבין אותו או להזדהות עם משהו באופיו הוא זה שמפחיד. הנולנים (כריסטופר וג'ונת'ן נולן) מחקו לגמרי את הג'וקר הישן ובנו אותו מחדש. אין רובים - הג'וקר החדש מאוהב בסכינים ואוהב להסתכל בעיני הקורבנות שלו רגע לפני שהם מתים, לא איפור מוגזם - החדש מאופר בהרבה פחות שכבות מה שמקנה לו חזותיות מפחידה הרבה יותר, ולא כסף - הג'וקר החדש לא פה בשביל הכסף, הוא פה כי הוא פסיכופט אמיתי:" This town deserves a better class of criminal... and I'm gonna give it to them", כמה שהוא צודק.
לסיכום רק אומר שהסרט לא מושלם, יש מספר קטעים מתים, בעיקר בהתחלה, והסוף של הסרט נמרח מעט יותר מדי- בעיקר מכיוון שלקראת סופו הכותבים רצים על שני קווי עלילה שאחד מהם, ההפיכה של הארווי דנט לטו-פייס, מיותר לגמרי. בנוסף, ההתחלה של הסרט מעט מבלבלת מבחינה קולנועית לא משהו.
לסיום סיומת, לסרט ממש לא מגיע להיות מספר אחד בimdb וזה נובע בעיקר משום שאנשים מגיעים biased לגמרי לראות את הסרט, וזה בסדר, אבל בסדרת באטמן - ואולי אפילו אל מול סרטי הקומיקס כולם... הוא בהחלט הטוב יותר.
סוף חפירה.